Tjänster och gentjänster

Det känns allt mer och mer som om Nicolas Cages glansdagar är förbi och "Seeking Justice" lär tyvärr inte föra honom tillbaka i rampljuset även om han inte är direkt usel i den. Här spelar han engelskläraren Will Gerard som försöker inspirera omotiverade skolungdomar i New Orleans. När hans fru (January Jones) blir brutalt misshandlad och våldtagen blir han uppsökt av en man som kallar sig Simon (Guy Pearce) som säger han vet vem den skyldige är och om Will vill kan de "ta hand om honom". Att låta polisen göra sitt jobb blir en lång och utdragen process, menar Simon. Allt Simon och hans hemliga organisation vill ha tillbaka är en enkel gentjänst.

Will, tagen av stundens allvar, tvekar först men går sedan med på förslaget och våldtäktsmannen "tas om hand om" omgående. Ett halvår senare hör Simon av sig och kräver sin gentjänst. Helt plötsligt handlar det inte om något enkelt och oskyldigt längre utan Will förväntas knuffa en pedofil över ett räcke. Gör han inte detta kommer Simon att ha ihjäl hans fru. Pedofilen möter sitt öde enligt planen, men genom en olyckshändelse och Will anses vara skuldfri. Dock dröjer det inte länge innan polisen söker upp honom och anklagar honom för mord på en välkänd journalist. Det var alltså ingen pedofil och Will har blivit lurad, och hamnar i en allvarlig situation där han tar hjälp av journalistens hemliga research av organisationen för att försöka knäcka den och samtidigt bli oskyldigförklarad.

Mittenpartiet av filmen är faktiskt ganska spännande, men allt omkring är lite smålarvigt och gör att "Seeking Justice" till slut bara blir en platt och tråkig dussinfilm. Det är gott om scener där hemliga överlämningar ska göras där en person lotsas från plats till plats via en telefon, och det blir till slut bara töntigt. Speciellt när den till en början så timida engelskläraren ska försöka styra en katt-och-råtta-lek med en organisation som är bra mycket smartare än honom.

På sätt och vis tycker jag ändå att själva grundidén är rätt smart, där oskyldiga människor används som pjäser i spel där en organisation tar lagen i egna händer utan att få det oundvikliga blodet på dem, men det kunde gjorts bättre, mer spännande och mer intressant än så här.

1. Regissören Roger Donaldson har en del intressant på meritlistan "Ingen utväg", "Cocktail", "Dante's Peak" och "Uppdraget" till exempel. Hans senaste långfilm innan "Seeking Justice" var "The Bank Job".

2. Filmen hade amerikansk biopremiär en dryg vecka efter att den släppts på DVD i Sverige, och har inte spelat in några jättesummor på hemmaplan.

3. Man vet att man sett för många tv-serier när man tänker "Jaha, där står Michael Dawson ("Lost"), Debra Morgan ("Dexter") och Betty Draper ("Mad Men") tillsammans"... En hel del kända tv-ansikten i filmen, med andra ord.

ANDERS JAKOBSON (2012-04-05)