Måste en thriller vara trovärdig?

När kriget mot den organiserade brottsligheten går i stå tar den före detta polisen Lenny Douglas (Peter Mullan) till en ganska drastisk motåtgärd. Han friger den livstidsdömde John Mercer (Andrew Buchan) och tvingar honom att arbeta för staten som yrkesmördare. Ja ni hör själva, det är inte någon speciellt realistisk grund den här engelska kriminalserien vilar på, men tack vare ett fåtal men skickligt skrivna huvudkaraktärer utvecklar sig den första säsongen av "The Fixer" till en ganska hyfsad thriller-serie.

"The Fixer" ser ut att vara gjord med relativt liten budget. Det är få om ens några specialeffekter och stuntscenerna går att räkna på handens fem fingrar. Dessutom utspelas en majoritet av scenerna på ett fåtal platser som återanvänds flitigt genom serien. Men tack vare en intensiv kamera och ett bra tempo i klippning och manus får man allt annat än än en låg budget i huvudet när man ser den.

Så de som förväntar sig en serie med lite action kan fortsätta leta. Likaså de som tror sig se likheter med klassiker som "Helgonet" eller "Charlies änglar". Det här handlar i grund och botten om de komplicerade förhållanden huvudkaraktärerna har, och får, till varandra. Till en början är de, liksom uppdragen, ganska enkla. Alla tror de vet vilka de övríga är och hur de tänker, och uppdragen består i att döda skurkar som undgått rättvisan.

Efterhand blir uppdragen för John och hans lilla team allt mer komplicerade. Det som först verkar lätt - döda de onda och rädda de goda - förvandlas snabbt till en härva av gråzoner och vita lögner. John går emot sin chef Lennys order allt oftare och medhjälparna i gruppen följer honom allt oftare av sina egna orsaker. Den betydligt yngre småskurken Calum för att John blivit hans stora manliga förebild, och Lennys högra hand Rose av mer idealistiska skäl. Det ställer dem allt oftare på kollisionskurs med Lenny vilket allt mer ser ut att kunna explodera i ansiktet på dem alla.

Karaktärerna växer med serien men deras bakgrund saknar en hel del. Att Lenny värvat ynglingen Calum är en stor gåta och förklaras aldrig ordentligt. Faktum är att när säsongen är över framstår Calum mer som en bifigur än en viktig huvudkaraktär, och då är han ändå den av dem som är lättast att tycka om. Men bortsett från det var det intressant att stifta bekantskap med John, Lenny och deras lilla grupp av fixare. Relationerna sinsemellan lappas ihop något mot slutet men lämnar ändå gott om stoff för fler konflikter i en andra säsong. "The Fixer" är en helt okej engelsk thriller-serie, man får bara se till att lägga det där med trovärdighet åt sidan först.

1. Peter Mullan har en sådan där raspig, djup röst som får en att lyssna så fort han säger något. Det är inte samma bas-stämma som till exempel Patrick Stewart, utan Peters röst är mer whiskey-färgad och låter definitivt mer farlig.

2. Gruppen agerar utanför lagen. Mitt i London. Och verkar ha rätt stora resurser. Lenny kan till exempel stänga av och sätta på strömmen till Johns och Calums lägenhet lite när han vill. För att vara en sjukskriven polis har den gode Lenny väldigt mycket makt, och aldrig får man något försök till förklaring. Som jag skrev längre upp; trovärdigheten är inte särskilt stark.

3. Den andra säsongen blev det 6 timslånga avsnitt att jämföras med denna där avsnitten klockar in på 45 minuter var. Det hör inte till vanligheterna att man byter längd sådär i en serie. En möjlig anledning kan dock vara att TV-bolagets nya chef blev så förtjust i den första säsongen att han gav produktionsbolaget större frihet.

THOMAS HELSING (2012-04-17)