Pingvinernas tråkiga återkomst

Pingvinerna från "Happy Feet" är tillbaka. Den här gången dansar de från första början men till sin förskräckelse inser Mumble att hans son Erik inte kan dansa. Dessutom har han den mäktige Sven som idol. Sven är den enda pingvinen som kan flyga vilket också är Eriks största dröm. Det kommer dock att visa sig att Eriks pappa inte är så illa han heller när han, Erik och två andra pingviner med hjälp av en massa andra Antarktisdjur (allt från krill till sälar) räddar dem alla från att utrotas totalt.

"Happy Feet 2" är en rätt tråkig film. Animeringarna är bra men själva handlingen riktigt trist och seg. Sen blir det inte heller bättre av att filmen återigen, precis som första filmen, är mer av en musikal än en spelfilm där djuren brister ut i sång och dans titt som tätt. Nu är jag visserligen lite partisk och inte alls någon favorit av musikaler, det ska jag villigt erkänna, men här blir det tråkigt.

Det mest fascinerande med filmen är att man lyckats få med så många stora stjärnor. Vi hör Robin Williams, Elijah Wood, Pink, Brad Pitt, Matt Damon och Hank Azaria vilka alla är riktigt kända. Varför de alla ställer upp här begriper jag inte. Filmen är alldeles för tråkig för att förtjäna så stora röster enligt mig. Så tyvärr, "Happy Feet 2" går inte alls hem hos mig.

Bland extramaterialet hittar vi den numera obligatoriska informationsfilmen om det djur filmen handlar om, i det här fallet pingviner. Sen får vi även lära oss hur man ritar en pingvin och sjunga med i tre låtar. Just ja, sen har man klämt in en tecknad film som inte har ett dugg med filmen att göra. Skräp alltihop om ni frågar mig.

1. Mumble i första filmen och Erik här är så lika att de säkert kunnat använda samma illustrationer igen om de velat.

2. De som är roligast i filmen är två krill.

3. Även om filmen inte är så bra så är animeringarna det.