Suggestiv och effektiv spionthriller

När Tomas Alfredson gör sin internationella långfilmsdebut gör han det lugnt och metodiskt, vilket på sätt och vis går igen från filmen som gjorde honom till ett världsnamn - "Låt den rätte komma in". Det går inte fort i "Tinker Tailor Soldier Spy", men å andra sidan är det enbart till filmens fördel. Det blir oerhört suggestivt och skapar en molande spänning genom hela filmen. Jag har inte läst John le Carrés roman, men i och med att tv-filmatiseringen "Mullvaden" behövde sju timmar för att berätta historien antar jag att tempot är det samma som i texten.

Mitt under det kalla kriget skakas den brittiska underättelsetjänsten av en läcka. Det finns en mullvad inom den innersta kretsen, den så kallade Cirkusen. Någon i den lilla gruppen är en dubbelagent som förser Sovjetunionen med information. Högsta chefen Control (John Hurt) skickar i smyg iväg agenten Jim Prideaux (Mark Strong) till Ungern där han ska få veta namnet på dubbelagenten. Men uppdraget går väldigt fel och Control tvingas avgå och tvingas även ta sin högra hand George Smiley (Gary Oldman) med sig.

Strax därpå dör Control och Smiley anlitas i hemlighet för att undersöka sina forna kollegor Bill Haydon (Colin Firth), Roy Bland (Ciarán Hinds), Toby Esterhase (David Dencik) och Percy Alleline (Toby Jones) för att lista ut vem av dem som är mullvaden. Det blir ett komplicerat och farligt uppdrag, där vem som helst av de misstänkta kan vara den skyldige.

Tomas Alfredson har träffat helt rätt i tonen och skapat en mycket se- och minnesvärd thriller som kastar oss tillbaka nästan 40 år i tiden till ett smågrått 70-tal. Alfredson har tagit med sig sina parhästar Hoyte Van Hoytema (foto) och Dino Jonsäter (klippning) och fått till en ruskigt snygg film med tjusigt uttänkta bilder och en delikat klippning som bidrar till den suggestiva spänning jag nämnde i inledningen. Att sedan David Dencik fått följa med som bonussvensk är också glädjande. Han, liksom andra inblandade, gör väldigt fina insatser. Utöver de ovan listade skådespelarna medverkar även Benedict Cumberbatch och Tom Hardy i betydande roller.

Jag kan inte låta bli att poängtera Gary Oldmans insats lite extra. Oldman har gjort sin beskärda del av dynamiska karaktärer tidigare, men rollen som Smiley måste vara en av de mest tillbakadragna han gjort. Smiley gör inte många knop, men det blir väldigt effektfullt och i och med att Oldman får mäta sig med en annan mästare som tidigare gjort rollen (Alec Guinness) känns det bara bra att karaktären formas utan överspel.

En riktigt bra film med andra ord och Tomas Alfredson kunde knappast gjort en bättre debut på den internationella filmscenen.

Bland de bortklippta scenerna finns en väldigt lång sekvens där Smiley lyssnar på rock och steker ett ägg. Scenen känns 100 procent "Killinggänget" och skulle utan tvekan fungera som en bisarr liten kortfilm. I övrigt finns här en annan scen som Tomas Alfredson på annan plats bland extramaterialet beskriver som sin favoritscen i hela filmen, där en gammal man flirtar lite med Smiley.

"First look"-featuretten är ganska klassisk "det här handlar filmen om"-bakomfilm, som dock i slutändan känns ganska bra på grund av en rad intressanta intervjuer.

Mer intervjuer blir sedan i ungefär en timme, där den första halvtimmen är med Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, manusförfattaren Peter Straughan och Tomas Alfredson, där de svarar på ungefär samma frågor som presenteras på textskyltar. Trist format, men vissa av svaren är intressanta även om det är mycket inbördes beundran på grund av skådespelaruppsättningen.

Den andra halvtimmen är med John le Carré i en helt annan miljö och i ett mycket roligare format. Le Carré pratar bland annat om vad som inspirerade boken, och det är väldigt tydligt att han vet vad han snackar om. Riktigt intressant att lyssna på.

I övrigt finns det ett kommentarspår med Tomas Alfredson och Gary Oldman som jag inte haft tid att lyssna på.

1. John le Carré gör en cameo i filmen som "christmas party guest".

2. Titeln kommer från en engelsk barnramsa som i sin helhet lyder: "Tinker, Tailor, Soldier, Sailor, Rich Man, Poor Man, Beggarman, Thief."