Familjerna är tillbaka

De tre familjerna i serien "Modern family" är tillbaka för en andra säsong. Den andra säsongen består precis som säsong 1 av 24 avsnitt och den här gången har man faktiskt lyckats bli ytterligare lite roligare än man var i första säsongen, vilket säger en hel del. Familjerna är otroligt samspelta och alla tre är i stort sett lika roliga och får under säsongen ungefär lika mycket tid även om man i många av avsnitten fokuserar på en familj lite extra.

När det gäller själva familjerna kämpar Cameron och Mitchell med livet som homosexuella föräldrar till en adopterad dotter. En familjekonstellation som ska visa sig vara till en fördel när det blir dags att skaffa dagisplats. Samtidigt kämpar Michells syster Claire, tillsammans med sin man Phil, med att uppfostra familjens tre barn. Den populäre Haley, den smarte Alex och den lite mindre smarte Luke. Mitchell och Claires pappa Jay har å sin sida fullt upp med sin yngre, temperamentsfulla fru Gloria och hennes son Manny som hellre sitter hemma och läster böcker än hänger med jämnåriga.

Som sagt har serien bara blivit bättre och bättre sedan premiären för 48 avsnitt sedan. Ed O’Neill som spelar Jay och de flesta säkert känner igen som Al Bundy i "Våra värsta år" är underbar som den lite äldre mannen som fått en superläcker fru men samtidigt en väldigt lillgammal styvson. Ty Burrell som spelar Phil är underbar och Phils klantighet och brist på smidighet sätter honom allt som oftast i svåra situationer. Roligast är dock Jesse Tyler Ferguson och Eric Stonestreet som Mitchell och Cameron. Till viss del kan man känna igen sig i deras situation även om man som jag är heterosexuell. Många av de saker de går igenom och framförallt deras oro för dotterns välmående kan nog alla föräldrar relatera till.

I USA har precis tredje säsongen avslutats och den visas nu även på TV här i Sverige och jag kan knappt bärga mig för att se vad de hittat på den här gången. Fortsätter man på inslagen bana kan det bara bli bättre.

Boxen innehåller en hel del extramaterial. En del som tar oss med bakom kulisserna och visar hur serien skapas, allt från manusläsning till inspelning. Sen får vi även borttagna och förlängda scener samt gag reels där skådespelarna gör bort sig. Dessa är dock inte så roliga här som de brukar vara.

Roligast är att se allt bakom kulisserna, hur man spelade in serien. Det ligger så mycket jobb bakom som man inte vet om. Sen tycker ju jag att det skulle vara omöjligt att spela in scener med framförallt Ed O’Neill och Ty Burrell. De ser ju roliga ut även när de inte ska vara det. Det är med andra ord lätt att förstå varför en del av gag reelsen finns med…

Helt klart godkänt extramaterial!

1. I säsong 2 hamnar Cameron och Mitchells dotter Lily mer i fokus. Hon spelas, både i första och andra säsongen, av ett tvillingpar, Ella Hiller och Jaden Hiller. Ingen av dem finns med i eftertexterna.

2. Nolan Gould som spelar "dumme" Luke har i verkligheten varit med i Mensa sedan han var fyra.

3. Det är inte bara jag som tycker serien är bra. Den gav ABC (TV kanalen) sin första Emmy för en komediserie på 22 år.

HANS-ÅKE LILJA (2012-06-18)