Att köra rakt in i ett minfält

En officer som det slagit slint för riskerar sina mannars liv under träning och sätts i arresten. När de ansvariga sedan åker på en jaktresa rymmer han och ger sig efter dem för att hämnas. Det är den enkla handlingen till "Fallskärmsjägaren" och det skulle mycket väl ha kunnat bli en habil film med rätt människor inblandade. Tyvärr var det inte så och den dåliga regin överträffas endast av skådespelarna som inte ens klarar av att spela stereotyper särskilt väl.

Joe Dallesandro försöker se grym ut och talar som om han har studerat Stallone i "Rambo"-filmerna allt för noga. Det är inte så mycket överspel som det är rätt och slätt uselt skådespel och lika illa är det med resten av ensemblen. De kan inte heller interagera med specialeffekterna som i sig också är tämligen usla. Granater som exploderar i ett litet rökmoln, kulhål som ser ut som klämda finnar och fallande kroppar som helt uppenbart är dockor.

Ibland är dåliga filmer sevärda för att man får sig flera goda skratt av att se usla effekter och framträdanden. Det finns några sådana exempel i fiilmen. Som när vår hjälte åker i en jeep som rattas av den stereotypa italienaren. När hjälten ser en trästav nedstucken i marken längre fram skriker han åt italienaren att vägen är minerad och att de måste stanna. Italienaren svarar med ett "äääääähhh" med sedvanlig italiensk brytning, ger honom fingret och fortsätter köra. Det är så bisarrt och vansinnigt att det blir filmens komiska höjdpunkt.

Dessvärre är dock större delen av filmen bara så dålig att man inte ens kan skratta åt eländet. Jan Guillou är en habil författare och själva handlingen skulle säkert ha fungerat som billig underhållning i en annan omgivning. Nu har den i stället tagits över av klåpare och halvdana skådespelare som inte klarar av att lyfta eländet till en anständig nivå. Det är nästan som om regissören gjort som italienaren i exemplet ovan och gett kritikerna fingret och fortsatt köra rakt in i minfältet. Det finns ingenting förlåtande i den här produktionen.

Filmens originaltrailer.

1. Filmen producerades av Smart Egg Pictures som senare har stått bakom två av Lasse Åbergs Sällskapsrese-filmer; "Den ofrivillige golfaren" och "Hälsoresan - En smal film av stor vikt".

2. Om man nu vet att man ska ut i skogen för att jaga en galning, varför i hela friden beväpnar man sig med ett raketgevär?