Det tar sig och blir riktigt spännande

2003 visade SVT miniserien "Ramona" som bestod av två delar à 90 minuter vardera. Två avsnitt som handlar om tiden under kalla kriget. Karnell (Björn Bengtsson) lyckas knäcka en rysk kod och får tack vare det en tjänst inom den svenska underrättelsetjänsten. Väl på plats dras han in i en spionhärva där alla medel för att avslöja läckan är tillåtna. Läckan går under täcknamnet "Ramona" och finns inom den egna organisationen. Från att ha varit en kontorsråtta dras nu Karnell in i en riktig härva där det handlar om liv eller död. Från att aldrig ha burit vapen tvingas han nu in i situationer där den som skjuter först är den som går levande ur striden.

Jag valde att se serien just så som den visades, i två delar uppdelat på två kvällar. Den första delen kändes som en enda lång transportsträcka där det var väldigt mycket byråkrati men det hände desto mindre. Därför kändes de första 90 minuterna ganska sega och långtråkiga. Det krävdes en del koncentration för att lära känna alla mystiska män som kretsade kring huvudpersonen och precis som det säkert var inom denna organisation under den här tiden så var det stelbent och uppstyltat. Däremot blir andra delen desto mer spännande och det är egentligen då som allting händer.

I "Ramona" får vi se en hel del kända skådespelare som Annika Hallin, Magnus Roosman, Sten Ljunggren, Johan Wahlström, Morgan Alling och Christer Fant. 2003 var flera av dessa stora namn medan jag anser att Annika Hallin har gjort sig ett namn på senare år, och då bland annat i "Millennium"-filmerna. Det är ganska roligt att se hur speciellt Hallin har utvecklats under åren, här tycker jag nämligen att hennes insats inte är så speciell medan hon på senare år verkligen har briljerat.

Det är charmen bär man ser gamla inspelningar och då antingen upptäcker, i dag väldigt kända, skådespelare i deras tidiga roller eller får ta del av någon som inte längre är aktuell på filmduken. Dessutom är det i detta fall intressant att se hur Sverige ansåg sig vara så neutralt som de gjorde mitt under kriget. Det blir en historielektion på ett relativt lättsamt vis och det gör det hela extra spännande.

1. "Ramona" bygger på en historia av historiken Peter Englund och är regisserad av Harald Hamrell.

2. Hamrell själv gör en miniroll i slutet av serien.

3. 2003 nominerades serien till en Emmy i kategorin tv-film/miniserie. Den vann dock inte.