Pinsamt rakt igenom

Hur vissa filmer kan få ekonomiskt stöd är för mig en gåta. "Smekmånaden från helvetet" är ett typiskt sådant exempel. Jag brukar tänka att om det är en film med massa kända skådespelare som man aldrig har hört talats om, ja då är det en varningsklocka. Inte alla gånger givetvis men i många fall stämmer det in. "Smekmånaden från helvetet" har en rad kända namn som Rob Schneider, Mena Suvari, Kathy Bathes, och Dave Annable, men vad hjälper det?

Filmen handlar om fotografen Bryan (Dave Annable) som livnär sig på att fotografera djur som är utklädda i diverse olika kostymer. Vid sin sida har han den extrema assistenten Tonya (Mena Suvari) som inte verkar ha alla hästar hemma. Tonya ställer i alla fall till det och släpper in en katt i studion som ska fotograferas medan den nuvarande kunden, som är en schäfer, finns kvar där inne. Givetvis blir det en jakt mellan hunden och katten och det slutar med att kattens ägare är allt annat än glad på Bryan. Kattens ägare är gift med en av stadens värsta kriminella och när han får reda på detta ser han sin chans. Han tänker utpressa Bryan och tvinga honom att gifta sig med hans dotter Masha (Katharine McPhee) som inte har uppehållstillstånd i USA. Om han är gift med henne i ett år så får hon sitt gröna kort och Bryan blir förlåten för kattfadäsen. Bryan inser att han inte har något val och gifter sig. Paret åker på bröllopsresa till Hawaii och där börjar det riktiga äventyret. Envisa kidnappare gör livet surt för paret och vapen är inga konstigheter i dessa kretsar.

Redan i de första scenerna inser man vad det här är för kalkon. Det är så fruktansvärt tramsigt och hur flera av dessa skådespelare väljer att ställa upp på ett sådant här manus är även det en gåta. Visst, jag kanske skrattar till lite lätt någon gång men mest sitter jag och blir irriterad över hur pinsamt allt är. Det här är inte en film som är värd ens tid, det räcker gott att läsa den här recensionen.

1. En av galningarna spelas av Vinnie Jones. En passande roll för honom, den biten kan han ju.

2. Stephen Tobolowsky gör en oerhört liten roll men trots att den är så liten så är den bra och jag hade gärna sett mer av honom i stället.

3. Katharine McPhee deltog i "American Idol" 2006 och slutade på en andra plats.