Davids andra kamp mot Goliat

På insidan av förpackningen till "Big Boys Gone Bananas!*" finns en annons för svenskgjorda "Bananas!*" som pryds av citatet "Filmen som Dole inte vill att du ska se". Exakt det handlar denna dokumentär om dokumentären, eller snarare dokumentär om det debacle som omringade dokumentären, om.

Man behöver nödvändigtvis inte ha sett "Bananas!*" för att se denna film, men det skadar kanske inte. "Bananas!*" tar upp ett rättsfall i USA mellan världens största fruktföretag Dole och ett antal plantagearbetare från Nicaragua som efter att Dole använt farligt bekämpningsmedel - trots att de hävdade motsatsen - gjort dem sterila eller drabbade av andra åkommor. Drivande är advokaten Juan Dominguez som med begränsade medel tar den lilla mannens strid mot jätten.

När filmen ligger klar och redo att visas på en filmfestival i Los Angeles och samtidigt som den stora mediamaskinen har dragit igång i Sverige menar Dole att filmen är förtal, att filmens hjälte (Dominguez) i själva verket är en skurk som betalat fullt friska människor för att spela sjuka. Dole vill att filmen ska dras in, att dess ackompanjerande hemsida ska släckas ned och om inte det sker ska de vidta rättsliga åtgärder. Filmaren Fredrik Gertten och hans totalt fyra man starka bolag WG Film utelämnar detta hot när de marknadsför filmen i media. Det de faktiskt gör är att marknadsföra en film som kanske aldrig kommer att visas.

På ett nästan kusligt sätt får alla som är involverade i filmen - skaparna, investerare, festivalledning och dess sponsorer, och inte minst de svenska journalister som intervjuat Gertten - hotfulla brev från representanter för Dole. Det är tydligt att jätteföretaget sätter in stora resurser på att stoppa filmen, och de får genast med sig amerikansk media. Filmfestivalen i Los Angeles blir så skrämda att de efter en tids velande till slut väljer att visa filmen under väldigt märkliga förhållande omringade av ett offentligt ställningstagande där de tar avstånd från filmen. Kort därefter stäms WG Film, Gertten samt filmens producent Margarete Jangård, och en fruktansvärd tid inleds för de drabbade. De har alla emot sig, men med en stark vilja hittar de ett sätt att stå emot och får oväntad hjälp på vägen.

När jag såg "Bananas!*" upplevde jag att den kändes lite "halv". Det här är dock inte den andra halvan. Denna film tar inte historien i "Bananas!*" vidare utan skildrar spelet runt filmen. Vi får ta del av ett byråkratiskt maskineri där den som har mest pengar kan styra och ställa allting för sin sak, oavsett om det finns goda grunder eller inte. Lustigt nog finns det en solklar beröringspunkt med "Bananas!*", nämligen Davids kamp mot Goliat, fast en annan kamp. Det är oerhört fascinerande och spännande även om man vet hur det kommer att gå.

En otroligt sevärd dokumentär.

Utöver en trailer finns det fem kortare bonusintervjuer med några amerikanska experter från filmen som pratar om allt från bananindustrin till lobbying och journalism.

Det är fördjupningar av diskussioner som förekommer i filmen.

1. När det gäller "Bananas!*" ledde asterisken i titeln till en betydligt längre undertitel. I "Big Boys Gone Bananas!*" fall leder den inte till någonting. ...om det nu inte är så att man ska tolka texten i den grå rutan ("The true story about a Swedish filmmaker and a banana company, dirty tricks, lawsuits, manipulation and the price of free speech") som motsvarande undertitel...?

2. Det var ju en otrolig tur att WG Film någon gång tog ett beslut om att filma sin kontorsvardag. Filmen hade ju aldrig kunna gjorts om de två månader in i processen hade kommit på att "fan, vi har ju en film här!"...

3. Under eftertexterna får vi se en extremt underhållande scen där Fredrik Gertten ringer ett mycket speciellt telefonsamtal.

ANDERS JAKOBSON (2012-09-09)