Film nummer fyra är inte ett dugg bättre

I "Den röda vargen" åker Annika Bengtzon (Malin Crépin) till Norrland, närmare bestämt Luleå, för att ta reda på vad som hände när kollegan på Norrbottens-Kuriren dog. Ganska snart får hon veta att kollegan mördats och att en händelse som skedde för 40 år sedan på F 21 kan ha med mordet att göra. Annika börjar givetvis nysta i fallet och journalisten är inte den sista att mördas med anledning av vad som hände för 40 år sedan. På hemmafronten går det mindre bra för Annika som glider allt längre ifrån sin man medan hon som vanligt gör succé på jobbfronten.

Den här filmen är nummer fyra i ordningen och inte heller denne sticker ut från de tidigare. Däremot utspelar sig en ganska stor del av filmen i Luleå vilket är kul eftersom vi då får nya miljöer som ändå på något vis gör att det hela känns lite fräschare. Att filmerna även lyckas snärja till sig mängder av välkända skådespelare till mindre biroller gör det hela bättre. Att få se bland annat Stina Ekblad, Per Ragnar, Stefan Sauk, Annika Hallin och Göran Forsmark om så än för endast en liten roll höjer helhetsintrycket.

Men som de tidigare filmerna är inte heller "Den röda vargen" speciellt bra. Den är full av klyschor och jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att man inte lyckats med de här filmerna över huvud taget. Små fatala missar är mer regel än undantag och det blir ett störande moment för helheten. Filmen sticker nog ändå faktiskt ut från de tidigare, den sticker ut för att den är sämst av dem alla.

Bäst med filmen för mig personligen är att jag sitter och känner igen miljöerna i Luleå och tycker att det är roligt. Om det är den stora behållningen så säger det en hel del.

1. Hanna Alström gör entré i denna film som kollega till Annikas man Patrik (Richard Ulfsäter). Händelserna mellan Ulfsäter och Alström är oerhört minimala i filmen jämfört med boken.

2. Boken ja. Läs den i stället. Vad jag minns så var den helt okej.