Snyggare än någonsin tidigare

"Jaws", eller "Hajen" som är dess svenska namn, har funnits i vårt arkiv sedan den 11 augusti 2007. Vanligtvis när vi får nya versioner av filmer vi redan recenserat brukar vi bara uppdatera den befintliga recensionen, eller i specialfall slå ihop två versioner till en om det är väsentliga skillnader i utgåvorna. Den här gången tänkte jag inte göra något av dessa alternativ utan recensera "Jaws" på nytt. Mycket på grund av att min tidigare recension skrevs under den tid vi varje lördag lyfte fram en favoritfilm ur våra samlingar, och jag tycker att den recensionen ska vara intakt och orörd.

Av den anledningen har jag inte tittat på min tidigare recension när jag skriver denna, men det finns förstås en risk att jag upprepar mig själv i alla fall eftersom jag tycker som jag tycker. Det är ju ändå en av mina absoluta favoritfilmer, och som jag och mina kollegor i väldigt många andra recensioner refererat till. Till exempel när upplägget kopierats mer eller mindre rakt av ("12 days of terror", "The Beast", "Black water", "Jättehajen", "Grizzly", "Killer Crocodile", "Piraya") eller för dess genidrag att vänta med att visa monstret in i det sista, vilket faktiskt var ett resultat av bristande teknik snarare än något planerat från Steven Spielberg.

Filmen gjordes 1975 och är alltså i skrivandets stund 37 år gammal, men håller likt förbannat så fruktansvärt väl fortfarande. Hur man än vrider och vänder på det är det ett mästerverk och en klockren klassiker som både skrämt och inspirerat sedan dag ett. Och nu i denna magnifikt restaurerade blu-ray-utgåva ser filmen bättre ut än någonsin tidigare. Jag har under åren sett filmen på alla möjliga tänkbara sätt - på hyrfilm, på tv, på video avspelad från tv, på DVD och nu på blu-ray (det är väl bara bio och laserdisc som saknas) och jag kan knappt tro mina ögon när jag ser hur skarp och snygg filmen är i dag. Värt pengarna bara det.

Sen är "Jaws" förstås en helt perfekt film. Minnesvärda skådespelarinsatser, ett prickfritt manus, dramatik och spänning och så John Williams magnetiskt effektiva primala musik, som verkligen är en av de stora anledningarna till att filmen fungerar. Musiken ersätter hajen - vi ser vatten och vi hör den pumpande musiken och vi är helt övertygade om att hajen är där, redo för nästa hemska attack.

För ett detaljerat referat av handlingen hänvisar jag till min tidigare recension. Nu nöjer jag mig med att konstatera att om man inte sett "Jaws" tidigare - hur man nu har lyckats med det - så är det hög tid att göra det. Snyggare än så här har filmen aldrig presenterats. En av de absolut bästa filmer som någonsin gjorts!

Extramaterialet är i stort sett identiskt med det som finns på den tidigare recenserade utgåvan, men det finns ett par spännande tillägg. Till att börja med finns det en featurette om restaureringen till denna högupplösta upplaga, där "Jaws" är en av tretton klassiska filmer i Universals 100-årsjubileumsprojekt som restaurerats totalt från grunden. Featuretten visar i grova drag hur det har gått till och det är en fascinerande process. Jag önskar att den hade varit längre dock.

Det andra tillägget är den för mig mycket efterlängtade dokumentären "The Shark is Still Working". Denna fangjorda dokumentär har jag väntat på i fem år. Jag skrev om den för första gången i det här blogginlägget och under alla år som gått sedan dess har jag bevakat dokumentärens öde, sett hur den vandrat runt på filmfestivaler och längtat efter att få se den.

Nu har den fått ett permanent hem på "Jaws" blu-rayen och det är ju givetvis perfekt, men jag är inte helt nöjd. Till att börja med presenteras filmen i ett oerhört trist format - letterbox 4:3, vilket innebär att filmen inte fyller ut skärmen utan är som en liten ruta mitt i tv:n. Förfärligt och jag kan inte förstå varför det blev så här! Man kan givetvis använda sin tv:s zoomfunktion för att få helskärmsbild, men det blir inget lyckat resultat, speciellt som undertexten tar upp halva bilden. En enorm besvikelse. Sen är dokumentären enbart 100 minuter lång, vilket visserligen räcker väl, men i sitt originalutförande var den över tre timmar så nästan halva filmen har klippts bort.

För att fortsätta på det negativa spåret så har filmen faktiskt redan blivit gammal. En del av de som intervjuats har gått bort, bland annat filmens berättarröst Roy Scheider, och det tråkiga bildformatet får filmen att kännas ännu äldre av någon lustig anledning. Sen är det så att en stor del av den information om själva inspelningen som återges, redan finns med i den klassiska making of-filmen från 1995 som också är med på skivan. Jag hade förväntat mig något annat...

De negativa aspekterna åsido: filmen är förstås obligatorisk tittning för ett "Jaws"-fan. Det unika är att filmskaparna grävt riktigt djupt bland alla som var involverade i filmen och letat rätt på allt från skådespelare i minimala biroller till människor involverade i marknadsföringen av filmen, och dessutom varvat detta med moderna filmskapare som berättar hur "Jaws" påverkat deras liv. Filmens underrubrik är "The Impact & Legacy of Jaws" och det är en fullt korrekt sammanfattning av dokumentären. Så det negativa (minus möjligen den förbånkade letterboxpresentationen) balanseras upp av det positiva.

Otroligt skönt att få se denna dokumentär efter alla dessa år och tillsammans med det övriga extramaterialet blir denna blu-ray sannerligen den ultimata utgåvan av en riktig klassiker.

1. Blu-rayen finns även i begränsade steelbook- och digibook-utgåvor. Dessutom släpps en lyxig box där en nästan 300-sidig coffeetablebok följer med.

2. I "The Shark is Still Working" lägger någon fram en teori om att anledningen till att "Jaws" fick stor internationell framgång 1975 var för att man inte behöver förstå dialogen för hänga med i vad som händer. Det är säkert sant. I den bästa av världar hade möjligheten att se filmen med enbart John Williams musik som ljud funnits med på utgåvan. Den versionen skulle jag gärna se!

3. Enligt IMDB:s "Movie connections" är "Jaws" refererad till i 682 andra titlar, vilket måste vara någon av toppnoteringarna i just den kategorin.

ANDERS JAKOBSON (2012-09-04)