Terrorist eller inte, det är frågan...

Sergeant Brody kommer efter åtta års fångenskap hos terrorister tillbaka hem. Han har fritagits och kan äntligen fortsätta med det liv som blev så brutalt uppslitet för åtta år sedan. Men han kommer inte hem till det liv han levde innan. Hans barn har vuxit upp och blivit tonåringar, hans fru har ett förhållande med hans bäste vän och dessutom tror Carrie Mathison på CIA att han omvänts av sina tillfångatagare och nu är ute på ett uppdrag som går ut på att utsätta USA för mer terrordåd. Det blir med andra ord en tuff återkomst för Brody.

Som tittare vet man inte om Brody har bytt sida eller inte och det är det tillsammans med Claire Danes porträtt av den lätt maniske CIA-agenten Carrie Mathison är min stora behållning av serien. Jag gillar att man kastas fram och tillbaka från att tro att Brody är en omvänd terrorist till att han är en soldat som lidit mer än man kan föreställa sig och nu anklagas för att vilja USA illa. Allt eftersom säsongen rullar på står det mer och mer klart hur det egentligen ligger till men vägen dit är riktigt spännande. Och sen när man vet… då blir det bara bättre och bättre.

Danes är som sagt perfekt i rollen som Carrie. Lite småtokig med en hel del nojor. Något som dessutom kommer väl tillhands i hennes yrkesroll även om det också får henne att gå allt för långt ibland. Som Brody ser vi Damian Lewis och även han är bra men till skillnad från Danes tar han några avsnitt att acceptera. Direkt när jag ser honom är jag inte helt övertygad om att han är rätt person för rollen. Han växer dock in i den under säsongen och när den är över är han perfekt som Brody. Även Morena Baccarin och Mandy Patinkin är bra som Brodys fru Jessica och Carries kollega Saul. Över lag känns serien väldigt välgjord och det känns som om man verkligen lagt ner sig för att inte slarva med den.

Jag får dessutom lite "24"-vibbar från den men bara det som var bra med "24". Och det skulle inte förvåna mig om skaparna sneglat lite åt serien. Inte så att det är samma serie men det finns lite som ger dem samma känsla. Sen är det skönt att man inte blandat in någon tidsaspekt som finns i "24".

Extramaterialet består av borttagna scener, kommentarspår, en prolog till säsong 2 samt en dokumentär om hur serien spelades in. Allt är intressant men mest gillar jag prologen till säsong 2. En del av de borttagna scenerna är dessutom rätt intressanta. Dokumentären är rätt heltäckande och de flesta får komma till tals. Dessutom får vi reda på att det första manuset skrevs på israeliska…

1. Morena Baccarin känns några kanske igen som Anna från nyinspelningen av "V".

2. En andra säsong rullar redan i både USA och Sverige.

3. Laura Fraser spelade från början Jessica i piloten men ersattes av Morena innan serien fick premiär.