Tanken var kanske god men den höll inte

Jag blir tokig på den här typen av filmer, som har en bra agenda men sedan sjabblar bort den och kvar blev ingenting. 35 minuter in i filmen känns det fortfarande inte som om det har hänt något. När en timme har gått har allt hänt och sedan stannar det av igen. Vad hände?

Olive Younger (Milla Jovovich) har flyttat från Ukraina till USA för att leva den amerikanska drömmen. Tillsammans med sonen Bobby (Spencer List) finns det inga regler att följa, i stället går dagarna ut på att bryta mot lagen, lura andra människor och ständigt leva livet i en lögn. Bilstölder, lura gamla på pengar och snatta. Olive tar livet med en klackspark och för över samma tankesätt på sin son som inte fungerar särskilt väl i skolan. En dag blir Bobby påkörd av en rik affärsman (Bill Pullman) och Olive ser så klart chansen till feta försäkringspengar. Men i stället tar livet en annan vändning och snart har hon mist vårdnaden om sin älskade son.

Jag sitter bara och blir galen över hur en mamma kan vara så oansvarig mot sitt barn. Det händer massa saker hela tiden, kanske för mycket för att det ska gå att ta in och framför allt om man ska ha chansen att känna något för karaktärerna. Det här är inte bra. Även om Jovovich spelar bra så blir det för mycket. Det känns inte äkta och det går inte att bli berörd ens när hemska saker händer. Jag vet inte hur många gånger jag tittar på klockan och suckar innan sluttetexterna äntligen börjar rulla.

Grundidén är bra, men helheten blir bara en enda snurrig kompott.

1. De höga betygen på filmens omslag kommer alla från ställen jag aldrig hört namnet på, det säger en del. Man har fått gräva djupt för att hitta de positiva betygen.

2. Filmen är Famke Janssens regi- och manusdebut. Janssen är tidigare känd från filmer som "GoldenEye" och "X-Men".