En klockren scifi-rekommendation

En bekant frågade om jag sett "Falling Skies", men det hade jag inte. Han berättade exalterat hur bra det var, och förklarade att jag var tvungen att se på det. Jag tog en titt på handlingen, och tänkte att det kunde ju vara bra. Det stod och föll egentligen på hur bra gjort det skulle vara. Man har ju sett diverse andra serier genom åren där usla specialeffekter, taskigt tempo och felriktad dramatik sänkt bra premisser. Jag kan ge mängder av exempel (*host* "Terra Nova"), men det är ju inte därför vi är här.

"Falling Skies" börjar sex månader efter att utomjordingarna tagit över planeten. Japp, ingen stor invasionsscen eller krystad introduktion. Bara hopp rakt in i motståndsrörselsens kamp mot utomjordingarna. Skönt! Vi får följa ett hundratal personer i Massachusetts Andra Regemente, som består av både män, kvinnor och barn. Ledda av kapten Weaver, en erfaren äldre man, och hans andreman Tom Mason vars bakgrund som historialärare hjälper dem att fatta strategiska beslut.

Utomjordingarna i det här fallet består primärt av "skitters", insektsliknande varelser med mänskliga drag, samt mekaniska vakter kallade "mechs" som påminner om roboten ED-209 från "Robocop". Men de är bara markstyrkorna. Vilka är de som styr dem och vad händer egentligen i de "moderskepp" som placerats i storstäderna? Varför fångar de barn och förser dem med en varelse som fäster sig längs ryggraden och kontrollerar dem?

Som sagt, en story av det här slaget lever på utförandet. Här har man tänkt helt rätt. Det står sällan stilla, och den sentimentalitet som oundvikligen måste finnas är oftast snabbt avklarad. Visst är en del av karaktärsskaran lite klyschig, det finns logiska luckor och en del oundvikliga och förutsägbara händelser måste klaras av, men man vinner på rent tempo. Med bara tio avsnitt i säsongen, hinner man inte dryga ut speltiden som så många andra serier måste.

Specialeffekterna är i princip felfria, sett ur ett tv-serieperspektiv. Det snålas inte på utomjordingar och action, och om då inte effekterna hade hållit så hade hela serien fallit. Hade man haft bra effekter men snålat med dom, så hade det blivit tråkigt i stället. Vi får precis det vi vill ha. Jag plöjde hela säsongen som en trimmad traktor, och cliffhangern sände mig i halv panik.

Sa jag att Steven Spielberg producerat? Steven Spielberg har producerat. "Falling Skies" är en klockren rekommendation för scifi-fans.

Kommentarsspår till fem avsnitt, en snabb men intressant titt på datoranimeringen av "skitters" (4 minuter), 20 minuter paneldiskussion från Comic-Con 2011 med mycket kul snack och information, två "behind the scenes" (c:a 6 minuter) är mest bara reklamsnack, och slutligen en tvåminuters reklamsnutt för säsong två.

Inget av extramaterialet är svensktextat.

1. Säsong ett har sänts av åtminstone tre svenska tv-kanaler under 2012. Ändå gick den mig helt förbi.

2. Säsong två visas i Sverige på TNT från februari 2013. Säsong tre startar i USA i sommar.

3. När skaparen Robert Rodat skrev pilotavsnittet hade han ett fem sidor långt montage av rymdinvasionen. Han beslutade att ta bort det eftersom det hade gjorts förut i till exempel "Världarnas krig".

HENRIK ANDERSSON (2012-11-19)