Färgsprakande och intimt

Även om jag inte lägger speciellt mycket tid och energi på att hänga med i den moderna popvärlden, går det inte att undvika att snappa upp vissa låtar och lära sig nästan mer än man önskar om vissa artister. En sådan är Katy Perry som för sådana som mig är musikaliskt mest känd för "I kissed a girl" och rent kändismässigt för ett kort äktenskap med Russell Brand.

I början av 2011 gav sig Perry ut på en årslång världsturné som dokumenterades till filmen "Katy Perry: Part of me". Ambitionen var att skildra in- och utsidan av en stor turné samt att visa att en "helt vanlig tjej" från Kalifornien hade lyckats uppfylla en av sina tonårsdrömmar och bli en världsstjärna. Dokumentärfilmarna fick även med något mer som ingen hade kunna förutse.

Även om musiken självklart har en stor del av filmen, är de musikaliska framträdandena förhållandevis få. Det är ingen konsertfilm med dokumentära inslag, utan snarare tvärt om - en dokumentär med konsertinslag. Det vi får se från "California Dreams Tour" är väldigt spektakulärt och färgsprakande. Det är en show där allting och lite mer får plats. Ett misch-masch av katter, godis och alla färger. Perry är ju en artist som utseendemässigt tar ut svängarna och likt en kameleont förändrar sig från låt till låt. Jag vågar inte ens räkna alla kläd- och perukbyten som förekommer, så det är underhållande att se konsertutdragen. Allra mest fascinerande är "Hot n Cold" där Perry under låten byter klänning inte mindre än sju gånger på ett sätt jag inte alls förstår hur det går till. Imponerande!

Via det dokumentära materialet kommer vi Perry in på livet. Här får vi veta att hon och hennes två syskon som finns med i hennes organisation hade en extremt åtstramad kristen uppväxt utan nästan ingen kontakt alls med icke-kristen kultur. Det var oväntat. Hon blev tidigt uppmärksammad för sin sångröst och hann med att göra en gospelskiva innan hon bland annat inspirerad av Alanis Morrisette började fokusera på en popkarriär. I en tid då var och varannan artist upptäckts genom att sjunga covers i ett tv-sänt talangprogram är det väldigt uppfräschande att se en världsartist som verkligen slitit hårt - och med egenskrivet material - för att nå sina drömmars mål.

Det är även skönt att se att framgången inte stigit henne över huvudet då hon har en väldigt bra relation till sina fans, som sannolikt är en av förklaringarna till att hon blivit en så pass stor inspirationskälla för många ungdomar med egna drömmar.

Skönt nog blundar varken Perry eller dokumentärskaparna för den personliga tragedi som skedde under turnén när äktenskapet med Brand gick i kras. Fram till dess har vi fått se hur Perry jobbat för att varannan vecka ha en paus för kvalitetstid med sin man, även om det inneburit långa flygresor mellan kontinenter. Vi har även fått se hur Perry blivit allt tröttare och tröttare och till slut ser vi henne väldigt "avklädd" när hon ligger och gråter bara timmar innan hennes största konsert någonsin. Det är väldigt intimt och vågat skildrat, och trots att det är tragiskt väldigt fint på något vis. En annan artist hade kanske valt att inte visa upp en så sårbar sida av sig själv, men här är det väldigt öppet gjort.

Utan att vara speciellt intresserad alls av varken Perry eller hennes musik får jag en behållning av att se filmen. Jag är vanligtvis väldigt positivt lagd till musikdokumentärer oavsett om jag gillar artisten/musiken eller inte, och "Katy Perry: Part of me" är inget undantag. En mycket bra och intressant dokumentär.

Här finns lite småplock som dessvärre inte ger så mycket mervärde. Det finns visserligen ett par livelåtar i sin helhet, men resten är snuttifierat och lite märkligt. Till exempel finns det ett litet inslag om Katy Perrys förberedelser inför ett speciellt framträdande på Grammygalan, men man får inte se själva framträdandet vilket känns mycket snopet. De sex kortare klippen "bakom scenen" som innefattar lite dansövningar, tatueringar, ett överraskningsparty och lite kändisar är nästan snudd på meningslösa.

Jag hade gärna fått en förklaring till hur de där sju klädbytena i samma låt faktiskt gick till och tycker även att en komplett upptagning av hela showen hade suttit fint som extramaterial.

1. Filmen visades i 3D på bio och finns även i en 3D-blu-ray att köpa.

2. Världsturnén bestod av nio "legs" (delar) varav två av dessa var i Europa, men varken Sverige eller något av våra nordiska grannländer besöktes under året.

3. Det börjar bli lite tjatigt att hacka på dåliga översättningar, och i just det här fallet är det väldigt tydligt att översättaren bara haft en textfil att översätta och inte sett sammanhanget. "It's a record" säger de när Katy Perry slagit ett singelrekord, vilket översätts till "Det är en skiva". I extramaterialet berättar Katys mormor att hon nästan har slut på en parfym ("I'm almost out") vilket blir "Jag är nästan helt väck" i översättning. Lite pinsamt, men jag har ändå viss förståelse för att det blir fel.

ANDERS JAKOBSON (2012-11-28)