Även monster behöver semester

På hotell Transylvanien får bara monster bo. Ingen människa har varit där sedan det byggdes för över 100 år sedan. Hotellet byggdes av Greve Dracula för att skydda sin dotter som han är minst sagt överbeskyddande av. Han byggde hotellet på en plats där ingen människa någonsin skulle våga sätta sin fot, där ingen människa skulle kunna hitta det. Men detta är just vad som händer. En ung och rätt klantig backpacker vid namn Jonathan lyckas hamna på hotellet och för att inte sätta skräck i gästerna (monstren alltså) tvingas Dracula att låtsas att människan egentligen är ett monster, en kusin till Frankensteins högra arm, som är där för att hjälpa till att planerna dotterns 118-årskalas.

Naturligtvis sker det förvecklingar och annat konstigt när Dracula försöker hålla charaden uppe men han lyckas ändå rätt bra. Han är ju egentligen rätt rädd för människor själv. Men ju längre filmen går desto mer inser han att kanske inte alla människor är elaka och att hans förhållningssätt till dem är förlegat. Vi får under besöket på hotellet träffa alla de klassiska monstren, Dracula, Frankenstein, Osynliga mannen, varulvar och så vidare. Och som vanligt är det många kända namn som ställer upp och lånar ut sina röster. Vi hör Adam Sandler som Dracula, Andy Samberg som Jonathan, Selena Gomez som Mavis, Kevin James som Frankenstein, Fran Drescher som Eunice, Steve Buscemi som Wayne, David Spade som Griffin och Jon Lovitz som Quasimodo. Som vanligt gör de alla en bra insats. Och föredrar man att lyssna på det svenska ljudspåret så är det faktiskt riktigt bra här.

När det gäller själva animeringen är den som vanligt bra och jag gillar när man ser varelser med päls (som det finns gott om här) där man verkligen ser hur pälsen rör sig när de går. Det ser riktigt bra ut och alla monster har också fått sina speciella karaktäristiska drag. Att sen filmen passar både stora och lite yngre gör ju det hela så mycket bättre. Hela familjen kan se den tillsammans.

Filmen är fullmatad med extramaterial. Vi får kommentarspår från filmskaparna, vi får en kortfilm med titeln "Goodnight Mr. Foot", borttagna scener, musikvideon till låten "Problem" som hörs i filmen och en bakom kulisserna-film om hur musikvideon spelades in. Sen eftersom detta är blu-ray-utgåvan får vi också lite extra extramaterial. Vi får se vilka som gör rösterna i filmen, en making of-featurette och småfilmer om hur filmen utvecklades.

Fullmatat med andra ord och det mesta av allt detta är bra. Lite jobbigt med musikvideon som inte direkt tillför något, för att inte nämna bakomfilmen för musikvideon… Men annars klart godkänt material.

1. Först skulle Miley Cyrus göra Mavis röst men när hon hoppade av för ett annat projekt tog Selena Gomez över.

2. Vampyrerna i den här filmen tål solen bättre än man är van vid…

3. "Twilight" får sig en liten känga i filmen…