En inblick i mästarens liv

"Hitchcock" ger oss en inblick i Alfred Hitchcocks liv. Under en period får vi följa honom och se hur han skapar vad som ska bli en av de största filmklassikerna någonsin, "Psycho". Filmen börjar med att Hitchcock letar efter ett nytt projekt vilket alltså blir "Psycho" och slutar med reaktionerna på filmen efter premiären. Det är alltså under en relativt kort period vi får sitta som en liten fluga och se hur Hitchcock skapar sitt mästerverk. Men det är inte bara hur han skapade "Psycho" vi får se. Vi får även se hur han slåss mot sina inre demoner och prestationsångest. Hur han oroar sig över att hans fru Alma har en affär. Hur han slåss mot känslan av att inte få det erkännande han tycker han förtjänar.

Nu är jag långt ifrån någon expert på Hitchcock men när man ser filmen får man känslan av att den beskriver just hur det gick till. Lite tillskruvat kanske men i stora drag. Man har ju hört att Hitchcock ska ha varit lite annorlunda… Något annat jag slås av när man ser filmen är hur lik jag tycker Anthony Hopkins som spelar Hitchcock faktiskt är originalet. Jag tyckte han var så lik att jag efter filmen var tvungen att leta upp lite bilder på Hitchcock från den här tiden för att jämföra. Det visar sig då att han inte alls är speciellt lik. Det är mest kroppshyddan och hur han rör sig som stämmer överens med den riktigt Hitchcock. Trots en första besvikelse måste jag ändå erkänna att man lyckats med filmen när man som tittare tycker sig se en så otroligt likhet med originalet när den egentligen inte finns där.

Men trots att han inte är jättelik gör Hopkins en strålande insats som Hitchcock. Även Helen Mirren (som Alma), Scarlett Johansson (som Janet Leigh) och James D’Arcy (som Anthony Perkins) gör alla en strålande insats och jag kan inte låta bli att tycka att det luktar lite Oscarsvinster för "Hitchcock". Och skulle det bli så, så är det definitivt befogat.

Filmen innehåller en hel del extramaterial. Det mesta handlar om bakom kulisserna-filmer där vi får se hur Hopkins sminkades som Hitchcock, hur man gjorde musiken, vad släktingar till de som porträtteras i filmen samt andra som var med under den tiden tycker om Hitchcock. Vi får se en del telefonfilmade klipp på vad som hände bakom kameran samt några borttagna scener. Dessutom får i stort sett alla inblandade berätta vad de tycker om filmen.

På det hela taget riktigt bra extramaterial. Det jag saknade var lite autentiska bilder eller klipp på de karaktärer vi ser i filmen. Det hade varit kul att jämföra…

1. Mitt favoritcitat ur filmen är "Call me Hitch hold the Cock". Lite barnsligt, men ändå kul!

2. I slutet av filmen landar en kråka på Hitchcocks axlar vilket kan ses som en föraning om att nästa film blev "Fåglarna".