En utmärkt skräckklassiker med gälar

Här har vi en riktig klassiker inom skräckgenren, och samtidigt lite av en personlig favorit. Varelsen - eller "Skräcken i Svarta lagunen" - som den hette i den svenska översättningen är en ikonisk figur som absolut inte överanvänts på samma sätt som Dracula, Frankensteins monster eller Mumien. Visst - precis som med alla andra skräckfilmer gjordes det ett par uppföljare och figuren dök upp i andra sammanhang, men känslan är att figuren ändå är hyfsat isolerad till just "Creature from the Black Lagoon" (1954).

En arkeologisk utgrävning i Amazonas hittar ett fossil av en märklig arm med amfibiska inslag. En expedition startas för att hitta resten av kroppen då detta kan vara något hittills helt okänt. Expeditionen leder till en vacker, paradisaktig lagun där man tror att resten ska finnas.

Men det finns något annat där, en fullt levande "fiskmänniska", som först bevakar dem innan den går till attack. Forskarna får fullt upp med att försvara sig, samtidigt som inre stridigheter i gruppen blossar upp. En del vill döda varelsen då det är bevis nog för att den finns, medan andra vill hålla den levande av olika skäl. Varelsen själv vill inte ha några inkräktare i sin lagun, men vill heller inte mota bort dem. De är ju trots allt föda...

En styrka med filmen är att den är riktigt välgjord. Monsterdesignen är alldeles lysande, möjligtvis med undantag för det ganska stela och lustiga huvudet, men i sin helhet är det en väldigt effektiv design. Något annat utstickande är att nästan samtliga actionsekvenser som innefattar varelsen sker under vattnet och avancerad undervattningsfilmning har använts för att fånga dessa scener. Det är ganska långa sekvenser och det är både spännande och snyggt och faktiskt smart.

Något som slår mig under filmens gång är likheterna med "Jaws". Till exempel finns det en sekvens där expeditionens enda kvinna simmar runt lite i lagunen och varelsen följer efter och nästan attackerar henne. Här finns det många bildvinklar och detaljer som det känns som Steven Spielberg kopierade eller inspirerades av till sin film. Dessutom är det något i musiken så fort varelsen är i bild som påminner om John Williams primala tonsättning av hajen.

Jag blir lite förvånad över att "Creature from the Black Lagoon" fortfarande håller väl. De flesta äldre filmer brukar lida av lite segt tempo och inte så där överdrivet mycket spänning, men här hålls mitt intresse vid liv genom de nästan 80 minuterna. Mycket bra!

3D-VERSION

"Creature from the Black Lagoon" var en 3D-film från allra första början och jag minns att jag satt med röd-gröna-glasögon och tittade på den när den visades på Sveriges Television under 80-talet. Dessvärre minns jag inte så mycket av själva upplevelsen, men i och med att det var rätt besvärligt att titta genom de där pappglasögonen skulle det inte förvåna mig om jag helt enkelt gav upp och vred av färgen (ja, det kunde på man på äldre tv-apparater).

Nu har den gamla 3D:n blivit ny 3D på något magiskt sätt och jag ska helt ärligt säga att jag inte hade så värst stora förhoppningar på kvaliteten, men blev positivt överraskad. Det är riktigt bra kvalitet på 3D:n, oväntat bra till och med, och jag undrar om filmen fått någon speciell behandling eller om djupet och nivåerna är precis som det var i originalet.

Klart värt att se för de som har möjlighet.

Med tanke på den förbluffande kvaliteten på 3D:n hade det suttit fint med en liten bakomfilm om hur restaureringen gjordes, men någon sådan finns inte. I stället finns det en äldre bakomfilm om filmen och dess två uppföljare. Denna film liknar de som funnits på de andra Universal Horror-släppen och är därför både välgjord och sevärd. Den har några år på nacken, men är ändå hyfsat färsk.

Här ryms det mesta om filmen med kommentarer av experter och skådespelare. Bland det mer intressanta är klippen ur uppföljarna som jag inte sett och den "resa" varelsen gör genom dem. I den sista filmen blir han nästan människa (!) och ser ut som en fiskvariant av Frankensteins monster. Lustigt.

Separat finns det trailers till alla tre filmerna, och det finns även stillbilder och ett kommentarspår.

Det enda nya inslaget är om Universals "lot", som även fanns med på "The Wolf Man"-utgåvan.

1. Lustig trivia: Ingmar Bergman älskade filmen och såg om den på sin födelsedag varje år. Sanningshalten i detta känns lite sisådär.

2. Varelsen har fått namnet Gill efter det engelska ordet för gälar.

3. En remake har varit in development en längre tid nu, och så mycket mer info än så finns inte just nu. Jag känner mig positiv till en modern version, även om det förmodligen inte alls blir lika bra.

ANDERS JAKOBSON (2013-03-23)