Lovar mycket, håller inget

"High Stakes" har ett DVD-omslag som lovar mer än det håller. Mycket mer. Här nämns till exempel Sarah Michelle Gellar och Kathy Bates (båda har små biroller), musik av Bob Dylan (en halv låt spelas mitt i filmen) och att Sally Kirkland nominerats för en Oscar (kanske den sämsta skådespelarinsatsen i hela filmen). Dessutom antyder taglinen på framsidan, "Hennes säng kan bli din grav", att detta är en sexig thriller när det i själva verket är ett väldigt udda kärleksdrama. Men så är det också en ganska misslyckad B-film från det sena 80-talet som man försöker kränga här.

Melanie Rose (Sally Kirkland) jobbar som strippa och prostituerad efter att maken har dött. Hon sliter för att få ihop pengar för att ordna ett bättre liv för sig och dottern Karen (Sarah Michelle Gellar) som bor hos sin mormor. Under en händelsrik natt träffar Melanie på den desillusionerade börsmäklaren John Stratton (Robert LuPone) som försöker hjälpa henne när hennes dotter blir kidnappad av en ondskefull hallick.

Manus och regi står den israeliske regissören Amos Kollek för och någonstans i botten av den här misslyckade sörjan finns en spirande kärlekshistoria mellan Melanie och John. Men på väg mot det lyckliga slutet tvingas de först tampas med hallicken (spelad av den eviga skurken Richard Lynch) och hans hejdukar för att sedan stöta på problem med att reda ut vad de egentligen känner för varandra.

Ibland är det svårt att avgöra varför en film inte fungerar. Det är lätt att skylla på dåligt skådespeleri, men ofta är det svårt för en vanlig tittare utan insyn att utröna var gränsen går mellan manus, regi och skådespelarinsats. I "High Stakes" blir det dock smärtsamt tydligt att filmen fallerar på alla tre punkter och att alla tre påverkar varandra. Sämst av allihop är faktiskt Sally Kirkland som inte alls fungerar i rollen. Detta blir mest tydligt i scenerna när de är i klorna på Lynchs hallick, men även senare i de mer dramatiska scenerna med Robert LuPone. Kolleks manus och regi fungerar inte heller. Det som börjar som ett drama förvandlas till en thriller när dottern kidnappas för sedan förvandlas tillbaka till ett drama efter att man blivit av med skurkarna. Ingen av filmens delar är speciellt trovärdiga och det är egentligen bara den tämligen okände LuPone som kan sägas göra en godkänd insats.

Några trailers för andra filmer samt en dryg minut med stillbilder från filmen ackompanjerade av filmens titelmusik.

1. Regissören Amos Kollek är son till Teddy Kollek som var borgmästare i Jerusalem 1965-1993.

2. Detta blev Sarah Michelle Gellars officiella filmdebut. Visserligen debuterade hon redan i "Over the Brooklyn bridge" 1984 men fick inte med sitt namn i eftertexterna. Samma sak med hennes roll i Chevy Chase-komedin "Livet på landet" från 1988.

3. Sally Kirkland blev Oscars-nominerad för sin huvudroll i filmen "Anna" två år tidigare. Därmed visar den här filmen på hur svårt det kan vara för en bra skådespelerska att leverera något bra med undermåligt manus och regi. Någonting att tänka på nästa gång man slentrianmässigt slänger ur sig "dåligt skådespeleri".

THOMAS HELSING (2013-02-15)