Mer dansvideo än långfilm

Ungdomar gör revolution genom att dansa. Att de bryter lagen gör inget så länge de får till en bra video och vinner tävlingen på YouTube med flest views. Lägg till en liten gnutta kärlek på det mellan en kille från slummen, Sean (Ryan Guzman), och en rikemansdotter, Emily (Kathryn McCormick), som dansar olika danser så är storyn för "Step Up Revolution" utstakad. Tyvärr blir det för mycket fokus på dansen, och för lite på historien.

I flashmob på flashmob imponeras jag av duktiga dansare, fantastisk koreografi och snygg scenografi. Att det är dansare i huvudrollerna märks ganska tydligt. Tyvärr är deras skådespelartalanger inte i närheten av lika bra och i längden blir det ganska tråkigt. Mitt intresse hålls uppe i två danser, sen känns det bara som att samma sak kommer igen. Det blir inte bättre av att dialogen i princip endast går ut på att förklara saker och sedan repetera det flera gånger om. Ibland känns det även som att det inte finns något manus utan att filmen endast är gjord efter en idé på många flashmobs. Vändpunkterna är otydliga och hänger inte alls ihop. Dessutom byter filmen huvudrollsinnehavare en bit in i filmen och allt som presenterades i början visar sig vara ganska onödigt.

Ett hot uppdagas, och plötsligt inser de att de kan använda sina flashmobs för att rädda sitt bostadsområde. Annars händer det inte så mycket. Emily kämpar med att komma in på en dansakademi trots att hennes pappa hellre vill att hon jobbar för honom. Pappan ger dock inte särskilt mycket motstånd mer än på ett par ställen, vilket ändå vägs upp med att han på några ställen faktiskt stödjer hennes beslut. Filmen vill så mycket att den i stället inte får ut någonting.

Det går inte att låta bli att jämföra "Step Up Revolution" med den första "Step Up". Jag personligen är en av de få som brukar gilla uppföljare bättre, men i detta fall är det tvärtom. "Step Up" satte dansfilmer på kartan och gjorde det bra. Där var det en historia i fokus och dans som ett redskap för att förmedla denna. Tredje uppföljaren "Step Up Revolution" blir bara en i mängden och tyvärr inte en av de bättre. Där används i stället historien som ett sätt att förmedla dansen.

"Step Up Revolution" är perfekt för den som vill se coola danssteg. Utöver det är den inget märkvärdigt och bidrar inte till någon större filmupplevelse.

Finns inget.

1. Huvudrollen spelas av den amerikanska "So you think you can dance"-vinnaren Kathryn McCormick och mot henne spelar USA:s bästa breakdansare Ryan Guzman.