Inte särskilt bra film men hyfsad action

En kul grej som kan uppstå när man har en arbetskamrat som också recenserar film fast för en konkurrent, är att man ibland recenserar samma filmer. Detta var fallet med just "Red Dawn" där min vän utdelade en sågning med ord som "bedrövlig" och "planlöst". Det var ju inte med någon större förhoppning som blu-ray-skivan åkte i spelaren.

Vi kan direkt etablera det faktum att jag aldrig sett originalet från 1984, där tonårsfavoriterna Patrick Swayze, Charlie Sheen, Lea Thompson, C. Thomas Howell och Jennifer Grey frontade historien. Här samlar man ihop moderna motsvarigheterna Chris Hemsworth ("Thor", "The Avengers")... och ett antal andra unga skådisar som jag är för gammal för att hålla reda på. Typ någon från en "Transformers"-film.

Storyn är lika enkel som förutsägbar: USA invaderas av Nordkorea, några ungdomar kommer undan, blir elitsoldater över en natt och slår tillbaka. Logiska luckor dyker upp överallt. Inte minst funderar man över det fullständigt orimliga i att koreanerna plötsligt skulle kunna smugit in massor av plan som släpper fallskärmsjägare över hela stället. Att en amerikansk småstad inte skulle ha fullt med vapengalningar som ställer till med ett helvete för inkräktarna. Att ett fåtal high school-elever som aldrig sett ett vapen förut skulle vara bättre skyttar än koreanska elitsoldater.

Nästan hela filmen befinner sig i någon slags bubbla där bara den här lilla staden existerar. Den yttre världen nämns nästan bara i förbigående då ett par soldater dyker upp och berättar hur tonåringarna på något sätt är landets hopp. Som tur är så finns det gott om actionscener, och de oundvikliga sentimentala scener som måste med avbryts oftast ganska snabbt med lite skottlossning. Det är dumt, det är orimligt, men 90 minuter går ganska snabbt då det dundrar och brakar mest hela tiden. Inte särskilt bra, men hyfsat underhållande och lättglömt.

Trailers för andra filmer.

1. Filmen spelades in redan 2009 men fick ligga på hyllan ett tag.

2. Från början var invasionen från Kina, men under tiden filmen låg på hyllan insåg man att Kina var en lovande biopublik, så man ändrade till Nordkorea. Man fick dubba om skådisar och ändra lite flaggor.

3. Med sig har koreanerna en rysk Spetsnaz-soldat. Man förväntar sig en riktig showdown mot denna kille, men icke så. Han gör i princip ingenting och är fullständigt överflödig.

HENRIK ANDERSSON (2013-03-22)