Ny syn fem legender

I "De fem legenderna" får vi träffa fem av de största legenderna vi känner till… som barn. Jultomten, Påskharen, Tandfén, Sandman och Jack Frost. Sandman är den amerikanska varianten av John Blund medan Jack Frost är ett rätt osvenskt fenomen. Han står för frost och kyla och mödrar brukar säga till sina barn att klä på sig så Jack Frost inte kommer och biter dem. Tillsammans måste de nu gå samman för att hindra The Boogeyman att dra ett evigt mörker över jorden. Detta ska han göra genom att få barn att sluta tro på legenderna och på så vis börja tro på honom i stället

Legenderna blir dock ett tufft motstånd för Boogeyman. Tillsammans är de oslagbara och det är kul att se hur Jultomten och Påskharen slänger käft med varandra eller hur Tandfén och Sandman samarbetar. Filmen bygger med andra ord på ett kul koncept. Dock tycker jag inte det är mycket till familjefilm. Dels är den rätt mörk emellanåt och dels är handlingen ibland rätt komplicerad. Inte så att man inte hänger med, men jag blir lite fundersam på hur länge de lite yngre orkar.

Hur som helst är filmen ett kul experiment med karaktärer vi känner sedan barnsben. Här får man en liten annan bild av dem, inte nödvändigtvis en sämre, men en annorlunda. De är inte alltid så rakt igenom goda som man kanske trott och de gör andra saker än att bara dela ut julklappar och påskägg. Ska man klaga på något är det kanske att jag inte riktigt är vän med stilen man använt för animeringen. Jag tycker den känns lite grov och det är inte riktigt vad jag föredrar. Men det finns säkert en hel del som tvärt emot verkligen gillar stilen. Och det spelar faktiskt inte så stor roll, filmen är kul.

Vi får (som bonus för att vi ser på blu-ray:en) två spel som är helt värdelösa. Man ska kasta snöbollar med Jack Frost och spela sten-sax-påse med Sandman, men det fungerar riktigt, riktigt dåligt och jag kan faktiskt inte tänka mig att någon spelar dessa mer än en gång för att testa.

Vi får även kommentarer och ett gäng dokumentärer om hur man spelade in filmen och tack vare dessa blir extramaterialet ändå rätt bra.

1. Leonardo DiCaprio skulle först göra rösten till Jack Frost men hoppade av och gav Chris Pine chansen.

2. Vem kunde anat att Påskharen bryter på australiensiska?