Fullt godkänd men utan koppling till ettan

"Fortsättningen på skräcksuccén 'The Haunting in Connecticut'" står det på baksidan av "The Haunting in Connecticut: Ghosts of Georgia". Fast det är det inte. Det är ingen koppling alls, med undantag för att ett verkligt spökeri ligger till grund för filmens story, precis som i den första filmen. Det är dessutom totalt ologiskt att staten Connecticut figurerar i titeln när filmen utspelar sig i staten Georgia...

Med detta inledande gnällande ur vägen kan jag säga att "Ghosts of Georgia" är en fullt godkänd spökskräckis. Den är möjligen fylld av lite väl många klichéer och trycker in så många jump effects att det till slut tappar lite av sin effekt. Ibland kan man åstadkomma mer genom att visa mindre, men i det här fallet är det fullt ös från början till slut.

Familjen Wyrick - mamma Lisa (Abigail Spencer), pappa Andy (Chad Michael Murray) och dottern Heidi (Emily Alyn Lind) - flyttar in i gammalt hus mitt ute i ingenstans i Georgia. Redan innan de packat upp flyttkartongerna har även Lisas syster Joyce (Katee Sackhoff) flyttat in i en gammal husvagn som står på tomten.

I inledningen av filmen har vi sett hur Lisa ser spöken och motar bort dem genom att äta piller, men även Joyce och Heidi har dessa speciella krafter och Heidi får direkt kontakt med en gammal man som hon kallar Mr Gordy. Joyce och Lisa gör lite efterforskning och får veta att Mr Gordy är en tidigare ägare till huset som betett sig märkligt. De får även veta att ägorna en gång i tiden var en station för den "underjordiska järnvägen" som skyddade slavar på flykt och att Stationsmästaren var en god man. Fast Mr Gordy säger till Heidi att Stationsmästaren inte alls var det och snart börjar spökerierna bli allt allvarligare och den lilla familjen situation blir allt värre.

När filmen inleds med de numera så uttjatade informationen om att filmen är baserad på verkliga händelser skrockar jag sarkastiskt i soffan. Yeah, right. Fast mot slutet får vi se riktiga bilder på karaktärerna i filmen och då blir jag plötsligt förvirrad. En stunds research senare och det visar sig att det som plockats från verkligheten bara är en liten bråkdel av historien och knappast de läskigaste bitarna.

Men som sagt: filmen är fullt godkänd inom genren och lär skrämma slag på vissa tittare i alla fall.

1. Jag kan inte riktigt släppa det här med Connecticut/Georgia... Varför kunde inte filmen bara fått heta "Ghosts of Georgia", eller "The Haunting in Georgia" om man nu vill knyta an till originalfilmen? Nu är det ju helt knäppt. Det är som den gamla svenska tv-serien "Skånska mord" skulle ha ett helt fristående avsnitt som utspelade sig i Västerbotten.

2. En "trea" är på väg, men den ska heta "The Haunting in New York", vilket återigen bara fastställer hur korkad titeln på denna film är.

3. Vill man läsa om det verkliga fallet finns det en post på sajten Unsolved Mysteries.

ANDERS JAKOBSON (2013-05-08)