De tre galningarna är tillbaka…

Ni som sett de tidigare filmerna vet vilka tre galningar det är jag pratar om. Efter förra filmen så bor de nu hos en släkting men det har inte hindrat dem från att fortsätta mörda folk. Kanske beror det på att även släktingen mördar folk, kanske inte… Hur som helst så mördas det folk på löpande band och något som just "Wrong Turn"-filmerna tagit fasta på är att inget mord ska vara det andra likt, vilket de lyckas riktigt bra med.

I denna, den femte filmen i serien, ger sig de tre galningarna på en stad efter att sheriffen tagit deras släkting till fånga. Detta är samma kväll som en festival där alla klär ut sig, typ Halloween, så galningarna passar bra in och kan härja rätt fritt utan att bli upptäckta. Samtidigt befinner sig ett ungdomsgäng i staden och även de faller offer för galningarna.

Gillar man slasherfilmer kommer man att gilla denna. Den har alla de klassiska ingredienserna; ungdomar, sex, våld och kreativa mord. Något annat som jag gillar är att de man tror har något av en huvudroll inte alltid klarar sig så bra som de borde om de nu hade huvudrollen i filmen. Ungdomarna går åt på löpande band och som sagt är det ena mordet mer uppfinningsrikt än det andra och även om de är rejält överdrivna passar de ändå in i den här typen av film. Man förväntar sig det lite liksom.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det kommer en sjätte film snart och faktiskt, jag ser nästan fram emot det.

Som extramaterial får vi förutom ett kommentarspår även tre dokumentäret om hur filmen spelades in och speciellt en är extra intressant. Där får vi se hur man filmade några av alla dessa uppfinningsrika mord vi ser i filmen och sådant gillar jag.

1. Doug Bradley som många kanske känner som Pinhead i "Hellraiser"-filmerna spelar här galningarnas släkting.

2. Detta är som sagt femte filmen i serien och inget tyder på att det är slut nu.

3. Undertiteln "Bloodlines" syftar så vitt jag kan förstå släktskapet mellan de tre galningarna och deras lika galna släkting.