Ur minibussens synvinkel

Jag har inga höga tankar om "The Fast and the Furious" och dess många uppföljare. I linje med det har jag heller inte haft några högre tankar om Paul Walker som skådespelare tidigare och när man då får i sin hand en lågbudgetrulle från Sydafrika med Paul Walker och en bil i huvudrollerna är det lätt att bli skeptisk. Men det är då det är som skönast att bli positivt överraskad.

Michael Woods (Paul Walker) har nyss släppts från en 18 månader lång fängelsevistelse och anländer till Johannesburg i Sydafrika där han ska försöka lappa ihop sitt äktenskap. Redan på flygplatsen börjar dock saker gå snett för Michael. Av misstag får han en minibuss i stället för den Sedan han bokat och så småningom visar sig bussen ha en oväntad last. Snart är hela Johannesburgs poliskår efter honom och därefter rullar det på – bokstavligt talat.

För hela filmen är nämligen inspelad inuti minibussen. Vid ett fåtal tillfällen lämnar Michael bilen men kameran gör det aldrig. Det är ett snyggt hantverk men knappast något extraordinärt. Det finns inte några scener där man sitter och undrar hur de lyckats med det utan kamerorna i bilen har mest använts som ett verktyg för att skapa en annorlunda känsla, vilket man lyckats med. Michaels gradvis förvärrade situation blir mer tydlig så här och när han blivit som mest insyltad går det inte att undvika att känna hans frustration. Paul Walker gör allt han kan i den här rollen och han gör det faktiskt riktigt bra. Han visar här att han är redo för lite tyngre actionroller än de han haft i filmserien "The Fast and the Furious". Det kan dock vara dags att lämna bilarna bakom sig härnäst.

Det är någonting med Walkers agerande och filmen som helhet som påminner mig om "Phone Booth". Båda filmerna är stiliserade thrillers med en unik egenskap ("Phone Booth" utspelas i en telefonkiosk och den här filmen i en bil) och båda filmerna har en huvudperson som mot sin vilja hamnar i en situation han eller hon inte behärskar. Och banne mig om inte den här filmen är nästan lika bra som den ovan nämnda. Men nästan är inte exakt. Här finns en del detaljer i handlingen och vissa ageranden från inblandade som man måste höja vissa frågetecken för. Även filmens klimax, som i och för sig lyckas väl med att skapa spänning, innehåller saker som känns lite väl tillrättalagda från manusförfattarens sida. Det är dock inget som förtar det faktum att det här är en snygg, skicklig och sevärd film.

Ingenting.

1. Det finns även en del paralleller inledningsvis till "Die Hard". En man som landar på okänd mark för att försöka lappa ihop sitt äktenskap klampar rakt in i hetluften och tvingas ikläda sig rollen som motvillig hjälte.

2. IMDB uppger att filmen är 85 minuter. Den här utgåvan är drygt 81. Jag undrar vad som saknas?

3. För att vara en slags roadmovie genom Johannesburg så får man se rätt lite av staden. Detta beror förstås mycket på att det inte finns några tagningar utanför bilen.

THOMAS HELSING (2013-05-13)