RÃ¥tt knarkkrig under Californiens sol

"Savages" är en stjärnspäckad "romantisk thriller" (citat: Oliver Stone) på temat knarkkrig med den mexikanska kartellen i ena ringhörnet och två killar från Californien i den andra. Killarna är gamla barndomsvänner som tagit olika vägar i livet men nu jobbar ihop och tjänar storkovan på marijuana med väldigt hög THC-halt. Ben (Aaron Taylor-Johnson) är hjärnan med utbildning i både botanik och företagsekonomi och Chon (Taylor Kitsch) är musklerna - en ex-soldat som inte drar sig för att smutsa ned händerna med blod om det blir nödvändigt.

Mellan dem finns O (Blake Lively) - filmens berättare som älskar dem båda hejdlöst och som blir älskad tillbaka. Det är en kärlekstriangel, men inte på det negativa sättet. Alla har relationer med varandra på ett eller annat sätt och det är inget konstigt med det.

Den mexikanska kartellen tolererar inte killarnas framgångar och produkt och ger ett på sitt vis vänligt men bestämt erbjudande. När de tackar nej inser de snabbt att de bråkat med helt fel folk, och när kartellen kidnappar O för att på så vis pressa killarna inleds ett krig där listighet är ett ledord, men som ändå leder till att alla inblandade förvandlas till vildar.

Det står "Unrated version" på omslaget, och det är befogat för filmen är stundtals mycket rå och brutal. Det är speciellt en tortyrscen som inte är speciellt trevlig på något sätt, men i det stora hela är skildringen av drogkriget blodigt värre. Oliver Stone brukar inte se genom fingrarna utan ger en obehagligt tydlig bild av den verklighet han vill skildra. Så även här.

"Savages" är visserligen bra och välgjord, men jag känner mig på något vis mätt på den här typen av historier. Filmen utvecklar sig ungefär så som man kan tro, och slutar sedan som man förväntar sig. Eller gör den det?

En bunt bortklippta scener och en ungefär halvtimmeslång bakomfilm uppdelad i kortare snuttar är vad som ligger med som extramaterial. Det finns egentligen inte så mycket att säga om det faktiskt. Scenerna känns som de togs bort av rätt anledningar och bakomfilmen ger ungefär den information man kanske vill veta.

1. I stora roller återfinns som omslaget avslöjar John Travolta, Salma Hayek och Benicio Del Toro där speciellt den sistnämnda som alltid är bra och gör denna gång en genomvidrig person.

2. Filmen bygger på en roman av Don Winslow som även skrivit manuset tillsammans med Oliver Stone och Shane Salerno.

3. I extramaterialet får vi veta att specialister på datasäkerhet/hackning kallades in för att scenerna som involverade sådant skulle vara så realistiska som möjligt. Då undrar man ju varför man inte kunde vara lika sanningsenliga med något som vilken datoranvändare som helst känner till, det vill säga epost. Som vanligt är det ett hitta-på-program för epost som presenterar alla mail med gigantisk font och beter sig som inget annat program på marknaden...

ANDERS JAKOBSON (2013-05-20)