Roligare än här finns inte just nu

De tre galna familjerna är tillbaka. Alla är släkt med alla på ett eller annat sätt (nästan) och den ena galnare än den andra men ett har de gemensamt. De är det roligaste man kan se på TV just nu. Som vanligt får vi följa de tre familjerna. Jay, Gloria och hennes son Manny. Jays dotter Claire, hennes man Phil och deras tre barn Luke, Haley och Alex och sist men verkligen inte minst Jays son Mitchell och hans partner Cameron och deras adopterade dotter Lily

Under säsongens tjugofyra 30 minutersavsnitt får vi följa dessa familjer och hur se hur de tillsammans gör saker och hamnar i den ena konstigare situationen än den andra. Man lyckas väldigt bra med att få en jämn balans mellan alla karaktärer, familjer och hela gruppen. Alla får ungefär lika mycket tid och alla är i stort sett med i alla avsnitt. Alla avsnitten handlar om alla familjerna och det är imponerande att man lyckas få med så mycket på så kort tid. En sak som gör det möjligt är att man ser till att väva samman alla i handlingen. Oftast påverkar vad någon av dem gör alla de andra.

Bäst är Mitchell och Cameron. De kompletterar varandra perfekt. Cameron med sin överdrivna stil tillsammans med Mitchells lite mer återhållsamma. Även Phil är otroligt rolig i sin klantighet. Och Jay när han försöker förstå sig på sin latinska fru och hennes lillgamla son. Ja, faktiskt så är alla karaktärerna riktigt roliga. De är samspelta och skämten sitter som de ska.

Utan att ha sett alla komedier som gjorts känns det som om just "Modern Family" är en av de få som lyckas få alla karaktärerna lika delaktiga och ändå hålla så hög kvalité som man gör. "Vänner" lyckades med samma sak men de var bara sex, här har vi elva karaktärer som alla (kanske med undantag för Lily) oftast syns lika mycket under ett avsnitt. Snyggt jobbat!

Det finns gott om extramaterial att njuta av i den här boxen. En del handlar om inspelningen av vissa avsnitt och de tenderar lite att bli en sorts resumé för själva avsnittet och det blir lite tjatigt om man just sett det.

Men sen finns det andra guldkorn som till exempel när Ed O’Nell får en stjärna på Hollywood Walk of Fame, borttagna scener och gag reels.

1. Christopher Lloyd som skapat serien är inte den Christopher Lloyd som är med i "Tillbaka till framtiden"-filmerna som jag trott.

2. Craig T. Nelson och Rob Huebel är två män som idag förmodligen förbannar sig själva. De blev nämligen erbjudna rollerna som Jay respektive Phil men tackade nej.

3. Britney Spears erbjöds en roll i säsong tre men när hennes folk väl hörde av sig hade man redan planerat säsongen och det fanns inte längre någon plats för henne. Se till att dina anställda jobbar fortare, Britney!

HANS-ÅKE LILJA (2013-07-06)