En hemsk film!

Det finns vissa saker som man förmodligen aldrig kunnat förutspå, hur mycket man än försökt. Attacken mot World Trade Center är en sådan. Tsunamin i Thailand är en annan. "The Impossible" handlar om just tsunamin. Det är en sann berättelse om en familj som befanns sig mitt i det helvete som bröt ut när vattenmassorna drog in över stranden och tog med sig allt i sin väg. En familj på två vuxna och tre barn som alla kom ifrån varandra där i vattenmassorna.

Själva tsunamin är avklarad på de första 30-40 minuterna och resten av filmens totala 109 minuter får vi följa de olika överlevande familjemedlemmarnas sökande efter resten av familjen. Som föräldrarna ser vi Naomi Watts och Ewan McGregor och de är båda riktigt bra i sina roller. Även de tre barnen spelar trovärdigt sina roller. Något som inte alltid är fallet. Man är väldigt noga med att påpeka att filmen bygger på vad som verkligen hände en familj på plats men jag tror att man få se det som att den är sann med Hollywoodmått mätt. Ibland får man känslan av att den är lite för tillrättalagd.

Men att filmen handlar om något som skett på riktigt gör den emellanåt näst intill omöjlig att titta på. Specialeffekterna är så verkliga och att då tänka sig att människor varit med om detta på riktigt känns nästan svårt att ta till sig. Att någon överlevt detta. Och att några inte gjorde det. Filmen lyckas verkligen fånga hur hopplöst och hemskt det måste ha varit, i alla fall för en som inte var med. Någon som verkligen var med kanske ser den med andra ögon… Jag tyckte dock att det var en stark film som väckte många känslor.

Inget. Hade dock varit mycket intressant att se hur man fick till specialeffekterna.

1. Man hör många som pratar svenska i filmen.

2. En del av scenerna är inspelade på samma plats som det hände i verkligheten, på det nybyggda hotell som nu ligger där.