Sci-fi ämnad för Twilight-målgruppen

Jag har ännu inte sett mer än den sista halvtimmen av hela "Twilight"-filmsviten och har inte för avsikt att se resten heller. Det är helt enkelt inte min grej, eller snarare hör jag inte till målgruppen. Anledningen till att jag tar upp "Twilight" över huvud taget är att "The Host" också är baserad på Stephanie Meyers skrivna förlaga, och riktar sig möjligen till samma målgrupp. Dock utan vampyrer.

Här handlar det i stället om utomjordingar som invaderat jorden och tagit över nästan alla människor som värdar. Dessa utomjordingar är fredliga och deras invasion har egentligen enbart varit positiv då de utplånat alla krig. Trots det finns det fortfarande människor kvar i det riktiga livet, en rebellstyrka som står emot invasionen ett par år in i den. En av dessa är Melanie Stryder (Saoirse Ronan) som överlevt tillsammans med sin lillebror Jamie (Chandler Canterbury) och sin älskade Jared (Max Irons).

I inledningen av filmen ser vi hur Melanie riskerar allt - inklusive sitt eget liv - när hon blir tillfångatagen av Sökarna. Melanie borde ha varit död men verkar ha en stark överlevnadsinstinkt. Trots det planteras ett litet alienväsen i hennes kropp och hon blir värd till en figur som kallas för Vandraren. Med hjälp av Melanies minnen ska Vandraren tala om för Sökarna var resten av rebellstyrkan finns. Men Melanie finns fortfarande i sin egen kropp och gör motstånd, vilket gör det svårt för Vandraren att göra sitt jobb, speciellt som hon har en stor empati för sin värds öde.

Här pausar jag lite för att redogöra för ett ganska stort irritationsmoment, nämligen att Saorise Ronan har tjafsiga dialoger med sig själv. Det känns billigt och fånigt. Kanske fungerar en inre röst bättre på pappret än på film.

Melanie/Vandraren flyr och Melanie driver sin kropp ut i öknen där hon till slut hittas av sin farbror Jeb (William Hurt) som har hela rebellstyrkan i en gammal vulkan. Trots att alla anser att Melanies kropp inte är mänsklig längre anar Jeb att det kanske kan finnas något mänskligt kvar i henne. För enkelhetens skull döper han om henne till Wanda. Här finns även Jamie och Jared och även om de först är fientliga inser de så småningom sanningen. Men Sökarna, och speciellt en spelad av Diane Kruger, letar efter Vandraren, så faran är ständigt nära.

Filmen känns lite långsam och blir med sin två timmar långa speltid lite utdragen. För mig känns det mer som en miniserie än en film, och även om det är kvalitetsskådespelare i många av rollerna tycker jag inte riktigt att storyn lyfter. Men det kan vara det här med målgruppen igen, för allting ebbar ut i ett "Mitt livs novell"-doftande romantiskt drama, där Stephanie Meyer återanvänder ett spelkort från "Twilight" genom att placera Melanie/Wanda mellan två killar. För Wanda kärar nämligen ned sig i en annan kille, men drivs ändå till Jared eftersom det är det Melanie vill. Det här är ju Bella-Edward-Jacob-triangeln i ny skrud.

Dock kan jag inte avfärda "The Host" som en dålig film. Den är bara ämnad för en speciell målgrupp, och de som älskar "Twilight" över allt annat bör även gilla denna film. Faktum är att de säkert redan sett den, flera gånger om.

Bakomfilmen är kort och inte direkt givande. Det handlar mest om att Stephanie Meyer berättar lite om inspirationen till sin bok och sedan öser beröm över skådespelarna som är "fantastiska" i sina roller.

Det finns även en handfull bortklippta scener att se och ett kommentarspår att lyssna på.

1. Boken "The Host" heter på svenska "Genom dina ögon" och är den enda roman Stephanie Meyer skrivit som inte ingår i "Twilight"-sagan.

2. Jag är lite förvånad över att Meyer inte skrivit fler böcker i den här världen. Det kan ju i och för sig komma, men det känns som att "The Host" är en isolerad historia och inte starten på en svit.

3. Det som skiljer värdarna från vanliga människor är starkt lysande ögon.

ANDERS JAKOBSON (2013-08-09)