Från arselsparkning till axelryckning

"Kick-Ass" tyckte jag var en bra film när den kom, men när jag såg om delar av den på tv upplevde jag den lite annorlunda. Plötsligt kändes våldet bara brutalt och osmakligt. Kanske var det bara för att jag såg ett parti helt utanför sitt sammanhang som det blev så. Kanske behöver man helheten, där komedi varvas med action, våld och lite allvar.

Dessvärre känns "Kick-Ass 2" som en betydligt svagare film. Matthew Vaughn har lämnat över regissörsstafettpinnen till Jeff Wadlow, vilket i det stora hela inte är en gigantisk förändring. Eller så är det det. Jag kan inte beskylla Wadlow för att filmen blivit svagare, men Vaughns fingertoppsfiness saknas tydligt.

Dave Lizewski (Aaron Johnson) har dragit sig tillbaka och packat ihop Kick-Ass-kostymen. Men han har samtidigt inspirerat många nya maskerade superhjältar och det dröjer inte länge innan han vill träna upp sig och bekämpa brott som Kick-Ass igen. Han får lite hjälp av Mindy/Hit-Girl (Chloe Moretz) men hon kan inte bli hans partner. I stället vänder han sig till några av sina egna efterföljare och hamnar i gänget Justice Forever ledda av Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey).

Samtidigt kokar Chris D'Amico (Christopher Mintz-Plasse) av raseri och hat mot Kick-Ass som han anser vara skyldig till hans faders död (vilket ju är helt sant). Han använder sina kontakter och sitt arv för att bli superskurken The Motherfucker vars enda mål är att döda Kick-Ass. Snabbt bygger han upp en armé av diverse galningar och börjar göra staden osäker.

Den allvarliga biten av filmen handlar om konsekvenser av sitt handlade och det verkliga livet versus superhjältelivet. I Daves fall handlar det om att han bli påkommen av sin far som tror att Dave håller på med droger, men anser att superhjältetramset är betydligt värre. När polisen sedan fängslar alla maskerade hjältar tar Daves pappa på sig skulden, vilket leder till enorma konsekvenser. I Mindys fall handlar det om att hon försöker fasa sig in i ett normalt liv som hon aldrig haft, fyllt av regler och ett socialt spel hon inte klarar av.

Givetvis sammanstrålar Kick-Ass och Hit-Girl för att slåss mot The Motherfucker i finalen.

Det känns inte riktigt som balansen är helt i sin ordning mellan alla olika ingredienser och stilar. Humorn träffar inte alltid rätt, actionsekvenserna blir en axelryckning och dramat griper inte tag. Storyn håller inte riktigt och det blir kanske ett tiotal sidokaraktärer för mycket, och de som är bra (t.ex Jim Carreys frälsta patriot) förvaltas inte fullt ut. Nej, "Kick-Ass 2" gör mig faktiskt besviken.

Förutom ett traditionellt kommentarspår finns det kommentarer av regissören och manusförfattaren Jeff Wadlow till allt borttaget material - det vill säga bortklippta scener, en alternativ start på filmen samt en scen som aldrig filmades. Det är ju förstås lite kul att få höra varför något inte kom med, även om det i det flesta fall är ganska självklart.

I övrigt finns det en ganska lång "making of" som prickar in det mesta av inspelningen, med start i hur Matthew Vaughn lämnade över franchisen till Wadlow men stannade kvar som producent. Det är mycket "åh det är så kul att jobba med den och den"-snack, vilket som alltid mest är tröttsamt, men det är ju roligt att de haft trevligt när de gjort filmen.

Till sist kan man se på en actionscen som storyboards, som stunttest och som färdig film.

1. Filmen har tappat sin "bonustitel" ("Balls to the Wall"), vilket jag tycker bara är bra. I övrigt noterar jag att den serbiska titeln på filmen är "Fajter 2" vilket känns nästan svenskt.

2. En tredje film har inte annonserats än, men kommer sannolikt att göras. Serieförlagan har inte publicerats än, men å andra sidan avviker "Kick-Ass 2" en smula i finalen jämfört med sin tecknade förlaga.

3. Ett par månader innan filmen hade biopremiär drog sig Jim Carrey ut ur hela promotionkarusellen till en följd av skjutningarna på Sandy Hook-skolan som hade ägt rum ett halvår tidigare. Carrey är heller inte med i någon intervju bland extramaterialet.

ANDERS JAKOBSON (2013-12-28)