En utmärkt kombination

När vi återser Carrie Mathison och Nicholas Brody i säsong två har en hel del hänt. Brody har blivit kongressledamot och Carrie civil. Hon slåss mot sina inre demoner och har fortfarande svårt att acceptera att hon kunde ha så fel när det gällde Brodys inblandning i terrorattacken i säsong 1. Vi som tittare vet ju att hon hade rätt men det hjälper inte henne. När så en av hennes tidigare kontakter kontaktar CIA med information men vägrar berätta vad hon vet för någon annan än Carrie dras hon återigen in i CIA och allt hon försökt kopplat bort. Det gäller ju trots allt landets säkerhet.

Uppdraget blir inte vad de hoppats på men de får trots allt det med sig lite material och inne i fodret på en väska finns något som ingen av dem vågat hoppas på. En inspelning där Brody erkänner att han planerade att spränga sig själv och vicepresidenten. Carrie hade alltså rätt. Allt hon trodde hon inbillade sig var alltså sant och återigen vänds hela hennes värdsbild upp och ned…

Jag gillar "Homeland". Den är oförutsägbar och flera gånger sitter jag och undrar hur de ska komma undan med saker, om de ska ta de enkla vägarna ut, men de överraskar mig varje gång och gör det rätta. Och det är inte för inte som Claire Danes har utsetts till bästa kvinnliga dramaskådespelerska. Hon är underbar som den neurotiske Carrie. Ibland sitter man nästan och blir förbannad på henne och hennes agerande. Det är inte logiskt men hon gör det trovärdigt och man tror på hennes rolltolkning till 100 procent. Damian Lewis är också han väldigt bra som Brody. Man vet inte var man har honom. Är han god eller är han ond? Och det är just detta som lyfter serien. Att man inte vet var man har Brody och att Carrie är överallt. Karaktärerna fungerar perfekt tillsammans.

Naturligtvis slutar säsongen med en cliffhanger och föga oväntat rullar just nu säsong 3 på TV både i USA och Sverige. Något som jag trodde var en omöjlighet ett par avsnitt in i säsong 2…

Extramaterialet består av lite dokumentärer om hur man gjorde filmen och var den spelades in. Lite extra fokus läggs på sista avsnittet och det som händer där. Vi får även se lite borttagna scener och en kortfilm som ska knyta ihop säsong 2 och 3.

1. Det känns inte trovärdigt att Brodys fru kallar honom Brody. Hur många i Sverige kallar sina män för Karlsson eller Andersson?

2. Lite fel blir det när Carrie hänger med en insatstyrka där alla utom hon har full utrustning. Känns inte så troligt att man skulle låta henne gå in så oskyddad.

3. Förutom de två huvudpersonerna är Saul Berenson min favoritkaraktär.