Ett steg upp från tidigare säsonger

Mina recensioner av "Castles" tre första säsonger har varit ganska enahanda. Serien är inte så originell men ändå bra, mest på grund av Nathan Fillion som underhåller. Jag har fått poängtera hur säsongerna bara rullar på i samma hjulspår utan oväntade vändningar. Ska Castle och Beckett bli ihop eller bara fortsätta att reta oss? Lyckligtvis så kan jag säga att säsong 4 äntligen bjuder på förändringar och kniper tag om mig lite hårdare.

När vi sist lämnade gänget blev Beckett skjuten på polischefen Montgomerys begravning. Castle har kastat sig fram och klämt ur sig ett "I love you". Tre månader senare är Beckett återställd (ja, du trodde väl inte hon skulle dö?) och hävdar att hon inte minns något från nedskjutningen. Polisstationen har en ny chef, hårdnackade kvinnan Gates, som slängt ut Castle och tagit bort Beckett från fallet med hennes mors mord.

Så kan vi ju inte ha det. I stället sätter förstås gänget igång och löser mord, letar efter mördare och annat spännande. Fillion är som vanligt underhållande, men får verkligen chans att visa sin bästa sida som skådespelare. När vi inser att Kate förstås faktiskt minns vad Castle sagt, men låtsas som ingenting, då är det upplagt för dramatik.

Säsong 4 är som sagt ett steg upp från tidigare säsonger. Det är inte bara "veckans mord". I stället har man mer av en övergripande historia där det sker det mer karaktärerna, och det blir mer tillfredsställande att följa som en serie. Givetvis får vi en skön cliffhanger även här, men i USA rullar redan säsong sex så man behöver inte råka i panik. Vad annat kan jag säga än att du som gillar Castle, eller Nathan Fillion, gör rätt i att stanna kvar hos serien även i denna säsong.

"Castle on the radio" är två avsnitt från en podcast som heter "The Thrilling Adventure Hour". Här spelar man upp komiska historier på det sätt man gjorde radioteater förr i tiden, fast inspelningarna görs framför publik. Vi får historierna "Cactoid Jim, King of the Martian Frontier" och "Sparks Nevada, Marshal on Mars" där Nathan Fillion och Molly Quinn (Castles dotter) medverkar. Kul, men inte riktigt i min smak. Även en liten "making of" för detta.

"Submerged" berättar i detalj hur man filmade scenerna i ett avsnitt där en bil sjunker med våra hjältar inuti. Man får känslan av att det skulle kunna gjorts enklare med greenscreen, men det är väl inget kul? "Bowman, Bowman & Castle" berättar om när seriens producent lät sin pappa, en riktigt erfaren tv-räv, regissera ett av avsnitten. Sött, men kanske inte så intressant.

Vi får tre kommentarsspår, och åtta bortklippta scener som mestadels gärna hade fått vara kvar i avsnitten. Fyra minuter hyfsat underhållande bloopers avslutar, om man inte räknar ett och annat "easter egg". Allt extramaterial är svensktextat, även kommentarsspåren.

1. Serien har haft ett flertal referenser till Fillions tidigare serie "Firefly", vilket når ett underbart klimax när Adam Baldwin dyker upp i ett avsnitt.

2. Svensk TV har inte nått längre än säsong tre, så om du inte orkar vänta tills säsong fem släpps här så kan du alltid beställa den från Tyskland eller Australien. De släpper nämligen samma svensktextade skivor, fast ungefär ett år i förväg.

3. Ryggarna på de olika DVD-boxarna för "Castles" säsonger är inte designade likadant. Det är fult.

HENRIK ANDERSSON (2013-10-15)