Ologisk action

John Travolta och Robert De Niro i samma film, det låter nästan för bra för att vara sant, eller hur? Men så är fallet i "Killing Season". Här ser vi de båda ikonerna. De Niro är den gode amerikanske soldaten Bejamin Ford som stred i Bosnien och Travolta den onde soldaten Emil Kovac som även han stred i Bosnien. De två möttes i Bosnien och då var läget att Ford skulle avrätta Kovac med ett skott i nacken. Han sköt honom dock bara i ryggen och Kovac överlevde. Nu har han kommit till USA för att få sin hämnd. Han vill dock inte bara skjuta Ford. Nej, han vill jaga honom och när han sen får tag på honom vill han att han ska erkänna sina synder. Och här passar det ju riktigt bra att Ford bor i en enslig stuga i skogen helt ensam.

De båda befinner sig snart i en katt och råtta-lek där den ene jagar den andre. Oftast är det Kovac som jagar Ford men Ford är inget lätt byte. Han kan helt klart försvara sig. Vilket han också gör med blandat resultat.

Filmen är bra men ibland blir det lite för mycket "Rambo" över det hela. Visst, båda två har varit med i krig och gjort både det ena och det andra, men ändå. Ford har även en släng av MacGyver över sig då han fixar både det ena och andra ute i skogen. Filmen innehåller dock bra action om det är det man är ute efter. Tyvärr är den också väldigt ologiskt emellanåt. Som till exempel när Fords son som har dop för sin son ändå åker tre timmar enkel resa för att hälsa på sin far. Deras relation behöver visserligen förbättras men ändå. Känns nästan som om regissören glömde att man hade dop den dagen. De knackar också bara på en gång och konstaterar sen att det bara är att åka tillbaka. Allt tyder på att Ford är hemma så man tycker ju att de kunnat vänta lite… Även slutet känns väldigt tillrättalagt och ologiskt och det gillade jag inte alls.

Nä, någon djupare film är inte "Killing Season" men den har som sagt mycket action och både De Niro och Travolta gör riktigt bra rollinsatser. Travolta är som alltid fantastisk när han spelar ond. Så är det 77 minuter action ni är ute efter fungerar "Killing Season" riktigt bra.

En två minuter kort film om inspelningen med några korta intervjuer är allt. Rätt snålt.

1. Ford går rätt bra trots de skador han får i benet.

2. Kovac är en fantastisk bågskytt.