Ännu mer pensionerad pang-pang

Trots att det borde varit en självklarhet hade jag aldrig gissat att "Red" skulle få en uppföljare. 2011-filmen kändes som en komplett film som berättade allt den hade att säga, men oj vad fel jag hade. Det fanns uppenbarligen mer politisk rörig action att förmedla och fler äventyr att utsätta de "pensionerade och extremt farliga" CIA-agenterna för.

Frank Moses (Bruce Willis) har gått tillbaka till ett privat och ofarligt liv tillsammans med sin älskade Sarah (Mary-Louise Parker) där storhandling på Costco är en höjdpunkt. Vad Frank inte förväntat att hitta bland hyllorna är sin gamla kollega Marvin (John Malkovich) som ber om hjälp för han anser sig vara hotad. Frank viftar bort honom, men kort därpå sprängs Marvins bil och han dör. Tror alla.

Snabbt hamnar Frank i fara och blir räddad av just Marvin som inte alls dog, och de båda och Sarah flyr för glatta livet. Det allt handlar om är ett läckt dokument om operation Nightshade, där alla som känner till något om den ska elimineras. Däribland Frank och Marvin och vips har de lönnmördare efter sig - deras gamla bekanta Victoria (Helen Mirren) och koreanska agenten Han (Byung-hun Lee) som Frank retat upp tidigare. Gänget klurar ut var läckan kan ha börjat och hamnar i Europa där de följer varje spår, som slutligen ska leda dem till Nightshades skapare (Anthony Hopkins). Men vägen är fylld av vinande kulor och diverse galningar.

Känslan i filmen är exakt samma som i föregångaren. En mängd fräckt koreograferade actionsekvenser där gänget listigt - och enkelt - klarar sig ur alla knipor, massor av cyniska och humoristiska replikskiften och en hetsjakt där något komplicerat och snårigt ligger till grund. Dessutom en hel del vändningar som gör filmen svår att förutse. En klar poäng med filmen - och numera filmserien - är att det är bra skådespelare i så många roller och tydligt formade karaktärer. Jag njuter varje sekund Helen Mirren är i rutan för hennes karaktär är återigen så enormt väsensskild från vad hon brukar göra. I hennes introduktion i denna film sitter hon helt kolugnt och pratar i telefon samtidigt som hon löser upp ett lik med syra...

Utöver de nämnda skådespelarna repeterar Brian Cox sin roll från första filmen och Catherine Zeta-Jones och David Thewlis bidrar med färgstarka karaktärer. Allra roligast är det att se veteranen Sir Anthony Hopkins i en bra och omväxlande roll.

Nu skulle man nästan kunna tro att detta är en av de bästa filmer jag sett. Det är det förstås inte, men det är en effektiv actionfilm som fyller sitt syfte och framför allt inte upprepar sin föregångare i någon större utsträckning.

1. Precis som första filmen avslutas denna med en scen som ställer mer frågor än den ger svar...

2. "Red 3" är annonserad och lär väl dyka upp om några år.

3. För övrigt önskar jag mig fortfarande en spin-off med Helen Mirrens karaktär! Men jag antar att det inte blir "Red 3".