Mer sci-fi och fantasy gör det inte bättre

Jag passade på att se om "Thor" dagen innan jag såg "Thor: The Dark World", dels för att komma i rätt stämning och dels för att även komma in i Thors värld igen. Thor-filmerna är ju utan tvekan de som sticker ut mest i Marvel-universumet - i alla fall än så länge, "Guardians of the Galaxy" kommer nog att sticka ut ännu mer - och dessvärre är jag inte helt kompis med filmerna.

"Thor: The Dark World" blir ännu mer sci-fi och fantasy, likt en blandning av "Star Wars" och "Sagan om ringen", och jag känner att det börjar bli lite svårt att hänga med i all mytologi. Det blir inte lika kul i sin helhet som de andra filmerna, och på något vis tyckte jag Thor kändes bättre som en av många hjältar i "The Avengers".

Nu är dock "Thor: The Dark World" inte någon usel film utan en underhållande, om än lite bökig actionfilm som utspelar sig i flera av de nio världarna som är på väg att rada upp sig för första gången på 5000 år. Vid förra tillfället försökte svartalverna sprida en mörk energi kallat eter genom världarna, men asarna lyckades stå emot attacken och fick svartalvsledaren Malekith (Christopher Eccleston) att fly, samtidigt som de tog hand om etern och begravde den där ingen kunde hitta den igen.

Nu när samma situation nalkas igen hittas etern av Jane Foster (Natalie Portman) som faller igenom en skärva mellan världarna och absorberar den mörka energin, vilket leder till att Thor (Chris Hemsworth) måste ta henne till Asgård. Dessvärre väcks svartalverna till liv på nytt, besatta av att dels återfå etern och dels ta hämnd på asarna vilket gör att helt plötsligt är väldigt mycket på spel, och Thor måste vända sig till sin fängslade och opålitliga bror Loke (Tom Hiddleston) för hjälp.

På båda "Thor"-filmerns pluskonto måste jag säga att de är väldigt snygga. Episka miljöer och gott om väldesignade figurer. Att det även finns gott om humor i filmerna måste också ses som ett plustecken. Här får vi bland annat se Thor åka tunnelbana och Stellan Skarsgård spritt språngande naken vid Stonehenge.

Men i sin helhet känns varken "Thor: The Dark World" eller dess föregångare som de starkaste filmerna i serien. För min del blir det alldeles för mycket sci-fi och fantasy, som visserligen fungerar väl på sitt sätt men i den stora helheten sticker ut alldeles för mycket. Jag ser fram emot mer av Thor i nästa "Avengers"-film, men en tredje solofilm känns inte lika lockande just nu.

3D-VERSION

Jag tycker inte att 3D:n är överdrivet bra i "Thor: The Dark World". I de större scenerna blir det förstås lite maffigare, men i många fall känns det som platta figurer i olika lager. Inget dunderlyft för filmen i sin helhet.

Till att börja med ska jag säga att omslaget utlovar mer extramaterial än vad som finns med. "Exclusive Look - Captain America: The Winter Soldier" är i själva verket den trailer som släpptes för flera månader sedan och kan inte anses vara exklusiv på något vis, men här finns den även med i 3D vilket förstås är lite extra kul.

"Scoring Thor: The Dark World with Brian Tyler" finns inte med alls, och vad som faktiskt finns med som inte står med är några minuter med bloopers.

I övrigt finns det lite bortklippt och förlängt material samt en halvtimmeslång featurette som i sin första hälft fokuserar på relationen mellan bröderna Thor och Loke och under den andra hälften mer handlar om "Thor: The Dark World". Det är ingen supergenomgående bakomfilm, men i och med att det är sådant tydligt fokus på bröderna blir det annorlunda och bra.

Höjdpunkten bland extramaterialet är en ny kortfilm som egentligen hör ihop mer med "Iron Man 3". "All Hail The King" är en 12-minuters film där vi får möta The Mandarin (Ben Kingsley) i fängelset. Filmen är till större delen komisk men har en helt oväntad knorr som jag inte vet om den kommer att leda till något framöver. Dessutom har filmen precis som långfilmerna en "mid-credits"-scen där ännu en gammal bekant dyker upp.

Det är kul att Marvel gör dessa kortfilmer. De hjälper till att bredda universumet ytterligare.

1. Förutom de nämnda skådespelarna återvänder nästan alla från den första filmen även till denna - Anthony Hopkins, Jaimie Alexander, Ray Stevenson, Idris Elba, Rene Russo och Kat Dennings. Undantaget är rollen som asakrigaren Fandral där Zachary Levi ersatte Josh Dallas som inte kunde vara med på grund av hans medverkan i tv-serien "Once Upon a Time".

2. Captain America (Chris Evans) gör en liten cameo, dock på ett ganska oväntat och komiskt sätt.

3. Filmen innehåller i vanlig Marvel-ordning ett par bonusscener under eftertexterna. I mitten av dem kommer en scen med karaktären The Collector (Benicio Del Toro) som är skurken i kommande "Guardians of the Galaxy".

ANDERS JAKOBSON (2014-03-10)