Från kompletterande till viktig del

"Agents of S.H.I.E.L.D." dök som en kompletterande serie till "Marvel Cinematic Universe" och tar sin början efter att händelserna i "The Avengers" förändrat världens syn på hjältar och främmande hot. Det största frågetecknet innan serien började visas var hur Agent Phil Coulson (Clark Gregg) helt plötsligt var vid liv. Han dog ju rätt tydligt i ensemblefilmen, och hans död var en katalysator för att Avengers blev mer än en idé. Så hur kan han leva?

Ja, det är en av seriens stora gåtor som hålls hemligt ganska långt in i säsongen. Initialt är inte ens Coulson medveten om att han har dött. Han har skadats och vårdats på Tahiti. Det är i alla fall hans minne, men är det sanningen?

Coulson har fått i uppdrag av Nick Fury (Samuel L. Jackson) att samla ihop ett specialteam för att hantera delikata situationer som enbart S.H.I.E.L.D. kan ta hand om. Från början består teamet förutom han själv av två muskelkrafter - May (Ming-Na Wen) och Ward (Brett Dalton) - och två snillen - Fitz (Iain De Caestecker) och Simmons (Elizabeth Henstridge), men mot all logik engagerar Coulson även en hacker från en underjordisk rörelse vars uppgift är att avslöja S.H.I.E.L.D. - Skye (Chloe Bennet). Skye är oberäknelig och spelar dubbelspel ett tag innan hon väljer sida, detta efter att det är via S.H.I.E.L.D. som hon har en möjlighet att få reda på sanningen om sina föräldrar, ytterligare en hemlighet som rullar på under säsongens gång.

De första tio avsnitten eller så följer en formel som andra mystiska serier, som "Arkiv X" och "Fringe", haft: nya äventyr varje vecka och med vaga utdragna detaljer som bildar en mytologi. En hemlig kriminell organisation med en ledare kallad Klärvoajanten är något som dyker upp mer och mer. Serien snuddar lite vid andra "Thor"-filmen ungefär halvvägs, men efter det blir serien allt tätare och mer sammanhållen, detta främst efter att händelserna i andra "Captain America"-filmen påverkat även tv-seriens utveckling. Plötsligt etablerar sig serien som en mycket viktigare del av "MCU" än vad den var från början, och slutklämmen är en rad spännande avsnitt som knyter ihop säcken och sätter någon sorts ny startpunkt för nästa säsong.

Kritiken mot serien under dess första säsong var stundtals hård. Tittarna svek, fansen ledsnade och det dröjde ganska länge innan serien förnyades. Med facit i handen tycker jag att det helt klart var värt besväret att följa säsongen in i mål. De 22 avsnitten bildar en helhet som kräver sitt engagemang och jag tycker det ska bli väldigt spännande att se hur det hela kan utvecklas till nästa gång samt om serien på något vis kommer att leta in sig i filmerna. Den känns lite för viktig för att ignoreras.

Jag upplever att serien hittade sin form ganska snabbt och karaktärsstallet framstod som genomarbetat på förhand med personer som kompletterar varandra, spelade av till mesta delen okända ansikten som känns helt rätt för rollerna. Kvaliteten på specialeffekter och rekvisita ligger inte långt bort från vad vi ser i filmerna, och överlag är jag rätt så förtjust i serien. Den är inte suverän på långa vägar, men som ett komplement till filmserien tycker jag att den fyller sin funktion med råge.

Det mesta av extramaterialet är ganska kortfattade saker. En samling bloopers, en handfull bortklippta scener, och två superkorta specialeffektsgenomgångar. Detta kompletteras av några "field reports" som är bakomfilmer till utvalda scener/avsnitt samt av kommentarspår. Det finns även en lite smågullig, men samtidigt onödigt vinklad film om när hela gänget dök upp på Comic-Con i San Diego några månader innan serien hade premiär. Större delen av den runt tio minuter korta featuretten handlar dock om problem med bussen...

Det maffigaste bland extramaterialet är tv-avsnittslånga dokumentären "Marvel Studios: Assembling a Universe" som visades på amerikansk tv strax innan "Captain America: The Winter Soldier" gick upp på bio, och redogör för hur Marvel Studios lyckades bygga ett eget filmuniversum utan varken speciellt mycket pengar eller de största hjältarna. En kul liten dokumentär för de som förälskat sig i världen.

1. Ett avsnitt utspelar sig delvis i Sverige och ett annat delvis i Norge. Det i Sverige är uppenbart inspelat i Sverige i och med att vi ser Sergels torg. Den efterföljande scenen i en tunnelbanevagn (där Coulson säger "tack") ser visserligen ut som en svensk vagn men kan vara inspelad någon annanstans. Scenen i Norge har jag svårt att avgöra om den faktiskt är inspelad där. Norrmännen pratar dock engelska med brytning.

2. Samma avsnitt är även seriens koppling till "Thor: The Dark World" då teamet är i London och städar upp efter Thors framfart. Åskguden är dock inte med, men hans krigarkollega Lady Sif (Jaimie Alexander) är med i ett helt annat avsnitt under andra hälften av säsongen.

3. Till nästa säsong hoppas jag på gästspel av lite tyngre dignitet. Visst är det kul att se Lady Sif, Nick Fury och diverse andra S.H.I.E.L.D.-agenter från filmerna under säsongen, men det är ju någon av de tunga hjältarna man vill ska vara med.

ANDERS JAKOBSON (2014-10-22)