Godkänt men har gjorts bättre tidigare

"The Last Days on Mars" är en brittisk/irländsk science fiction-film som kretsar kring temat "utforskande astronauter stöter på en smitta som förtär dem en efter en". Sätter man "astronauter" inom parentes blir det en beskrivning som passar på "The Thing" och tar man bort parentesen är det i stället "Alien" som passar in i beskrivningen. Med andra ord känns upplägget gjort och de få i sammanhanget originella inslag "The Last Days on Mars" bjuder på är inte riktigt tillräckligt för att underhålla mig fullt ut.

Ett originellt inslag hittar man i titeln. Filmen utspelar sig på Mars och en forskningsexpedition är i slutet av sitt sex månader långa uppdrag. Det är bara några timmar kvar innan den lika långa resan hem till jorden ska inledas. Stämningen är lite tryckt - vissa vill bara hem men oroar sig för resan, medan andra inte tycker att de fått tillräckligt mycket gjort under tiden de varit där.

När en upptäckt som kan betyda att det finns liv på Mars görs förändras allt, för livet som upptäcks är någon form av bakteriellt virus som förvandlar de som smittats till aggressiva zombies (suck...) och det blir en kamp mot tiden för de ännu ickesmittade. Ska de överleva och ska de kunna lämna Mars innan det är försent?

Tyvärr blir det ooriginella upplägget en bromskloss för mig och jag upplever filmen mer som seg än spännande, även om det oundvikligt blir så att man dras in i historien fram emot upplösningen. Hetsdrivna plotter av det här slaget har en tendens att göra det. I grund och botten är filmen godkänd inom genren, men jag kan inte riktigt komma förbi att jag redan sett sådana här filmer tidigare, och dessutom av betydligt bättre slag.

1. Novellen "The Animators" (1975) av Sydney J. Bounds ligger till grund för filmen. När jag tittar på en lista över Bounds övriga produktion känner jag inte igen någon titel, och det verkar som enbart en annan novell ur dennes digra produktion filmats tidigare, "The Circus", som ett avsnitt i "Berättelser från andra sidan".

2. Inspelningen gjordes i Jordanien som uppenbarligen bjuder på ett Marsaktigt landskap.

3. Filmen rymmer nio skådespelare: Liev Schreiber, Romola Garai, Elias Koteas, Olivia Williams, Johnny Harris, Goran Kostic, Tom Cullen, Yusra Warsama och Patrick Joseph Byrnes. De flesta av dessa är sådana som man vanligtvis inte hittar i science fiction-filmer, och det var medvetet val vid castingen. En metod att försöka få publiken att ta karaktärerna på större allvar.

ANDERS JAKOBSON (2014-04-05)