Mer samhällskritik från Neill Blomkamp

Neill Blomkamps "District 9" var helt klart en av 2010:s bästa filmer. Samhällskritik filtrerad genom smutsig science fiction. Hans nya film "Elysium" kan även den beskrivas med just föregående mening. Filmen utspelar sig 2154 där de rika blivit rikare och de fattigare blivit fattigare. Jorden har i förfallit totalt på grund av överbefolkning och sjukdomar, och de rika har rest upp till en lyxig rymdstation: Elysium. Här finns inga krig och inga sjukdomar då det räcker med att lägga sig i en "medicinbädd" om man lider av en skada eller någon sjukdom. Tekniken skulle göra under på jorden men den är givetvis bara till för de registrerade Elysium-invånarna.

På jorden har Max (Matt Damon) växt upp, hela tiden med en dröm om att någon gång kunna ta sig upp till Elysium. Efter en kriminell bana med tillhörande fängelsestraff jobbar han nu ärligt i en fabrik. När han utsätts för en rejäl dos radioaktiv strålning blir drömmen om Elysium något som akut måste omsättas i verkligheten. Han har bara fem dagar kvar i livet, och vänder sig till en gammal bekant som illegalt för upp jordbor till Elysium, oftast med misslyckat resultat. Den bekanta säger att han kan hjälpa Max om han i sin tur hjälper honom med att extrahera viktig data ur en betydelsefull affärsman från Elysium (William Fichtner). Max accepterar och får under plågsamma förhållanden en dräkt monterad in i kroppen samt en kontakt i huvudet.

Uppdraget genomförs men det Max kommer över är en "omstart" av hela Elysium som beställts av stationens försvarsminister (Jodie Foster) i en komplott för att ta över som president. Då denna omstart även kan användas i ett gott syfte blir Max snabbt en jagad man, där främst den bindgalna agenten Kruger (Sharlto Copley) är efter honom, men framför allt jagas Max av tiden som blir allt mer knapp.

"Elysium" är en designmässigt fulländad film där det är mängder av detaljer att lägga märke till. Allt är genomtänkt och realistiskt gjort. Jorden är trasig och skitig och fångas genom lätt skakig handkamera medan Elysium är elegant och ren och mjukt filmad med stadig kamera. Två enkla sätt att förstärka skillnaderna mellan fattiga och rika, allt enligt Blomkamps uttänkta dystopiska idé.

Formen på historien påminner en hel del om "District 9". Protagonisten genomgår en sorts förvandling och hamnar i en hetsjakt och strid med överheten. Inget konstigt i det kanske, men jag tycker inte riktigt att Blomkamp fått till en lika stark historia den här gången. Jag blir inte överväldigad även om jag gillar filmen, och speciellt Blomkamps ambition att göra något mer än bara en film. Jag har en känsla av att den kommer att växa när historien fått mogna lite i minnet.

Det är gott om bakomfilmer bland extramaterialet. I en 45 minuter lång film klaras preproduction, production och postproduction av, medan några kortare featuretter går in på skådespelarna, tekniken, specialeffekter och design. Allt ihop ger en väldigt bra och ingående bild av hur filmen gjordes, tankarna bakom den och framför allt hur mycket tid och energi det lagts ned på detaljerna. Det är sådant extramaterial som gör att filmen känns bättre, och jag blir faktiskt lite smått sugen på att se om filmen direkt.

En förlängd scen är det enda som erbjuds i övrigt traditionellt extramaterial. För den som vill fördjupa sig finns en rejäl interaktiv databas med bilder och design av det mesta i filmen. Här kan man klicka runt ett bra tag om man så vill.

1. Sharlto Copley återvänder i Neill Blomkamps nästa film där han gör titelrollen i "Chappie". Den här gången får Copley spela en robot.

2. Blomkamp säger i extramaterialet att grundidén till filmen kom från en illustration av Syd Mead, och Mead anställdes sedan för att göra mycket av designen i filmen. Mead har tidigare varit med och designat filmer som "Blade Runner" och "Tron".

3. Enligt rykten skrämde Matt Damons rakade huvud bort potentiella biobesökare vilket förklarar varför affischen - och omslaget här till höger - är beskuret mitt i pannan på honom.

ANDERS JAKOBSON (2013-12-30)