Smårolig, men inte mycket mer

Den här filmen marknadsförs nästan som en försvunnen Peter Jackson-film, inte minst med tanke på hur stort hans namn står på omslaget. Jackson och hans fru Fran Walsh har skrivit manuset till filmen tillsammans med dess regissör Tony Hiles. Mer än så är det nästan inte, och med tanke på att det finns oerhört lite information om filmen på nätet är det oklart om Jackson/Walsh skrev manuset direkt eller om de bara hjälpte till lite.

Hur som helst känns denna 1996-film tidstypisk och daterad, men ändå lite smått underhållande. Timothy Balme (i Jackson-världen mest känd för huvudrollen som Lionel i "Braindead") spelar titelrollen. Han är tekniker/forskare åt ett litet företag i Nya Zeeland som försöker få en uppfinning såld till kinesiska investerare. Mitt i allt detta får Jack en gammal munk i skallen - en munk som dog i samband med ett försök att flyga av egen kraft och som fått 1000 år på sig att bevisa att det går. Lyckas han blir han insläppt i himlen och om inte väntar en evighet av tråkigheter. Nu är det inte många dagar kvar och munkens ande bosätter sig i Jacks huvud och gör allt för att han ska flyga.

I röran börjar Jack bete sig märkligt och hans vänner skriver in honom på ett mentalsjukhus. Samtidigt är Jacks chef och dennes sadistiska flickvän på jakt efter honom för att komma över Jacks uppfinning innan kinesernas lukrativa erbjudande försvinner. Värst av allt för Jack är dock den tjatiga munken som gormar för fullt i hans huvud.

"Jack Brown Genius" är väl på sin höjd lite smårolig, men långt ifrån en klassiker. Timothy Balme spelar ungefär lika nervöst och farsaktigt som i "Braindead", men filmen håller helt enkelt inte måttet. Det som chockar mig mest är att den gjordes 1996. Den känns betydligt äldre och att Weta, som gjorde effekterna, fem år senare skulle avancera till det bolag som gjorde "Sagan om ringen" känns oerhört långt borta.

Filmen har kanske något historiskt värde på något vis, och det är förstås roligt att den till slut kommit till Sverige, men den som förväntar sig en Jackson-juvel här kommer att bli besviken.

1. Tony Hiles karriär exploderade inte efter filmen. Snarare tvärtom. Det är hans sista krediterade titel, med endast dokumentären "Good Taste Made Bad Taste" (om Jacksons film) som tidigare regissörsarbete.

2. Utöver manusarbetet var Jackson även producent och 2nd unit-regissör till filmen.

3. Tittar man noga bland eftertexterna finns det många namn som numera figurerar i "Sagan om ringen"- och "Hobbit"-filmerna.

ANDERS JAKOBSON (2014-01-01)