Två ut och en in i sjunde…

Det är inte lätt att följa en så stark säsong som säsong sex men man lyckas hyfsat att hålla samma tempo. Kvaliteten på serien och de inblandade är fortfarande lika hög, men när det gäller själva karaktärerna är det mindre drama den här gången även om det sker lite förändringar. Vi förlorar två huvudkaraktärer. Den första är Martinez som blir befordrad och därefter lämnar gänget för ett nytt jobb och även om det ibland måste får vara karaktärer som försvinner utan stor dramatik känns det lite fjuttigt. Man har en liten avslutningsfest och sen är han borta för att inte nämnas igen. Hade varit roligare om han hade misskött sig eller så fast det hade kanske inte riktigt varit Martinez… Missköter sig gör däremot den andra karaktären som försvinner.

Jill får nämligen fly hals över huvud när hennes exman uppdagas med att vara inblandad i knarkaffärer. Till en början försöker Jill stå emot men för deras två söners skull försöker hon ändå i slutändan hjälpa sin exman. Något som slutar med att han kidnappar deras ena son. Allt löser sig men Jill väljer ändå att fly med barnen och får förmodas vara ute ur serien när vi går in i säsong åtta.

Varken Martinez eller Jill kommer bli så värst saknade. Deras karaktärer började trampa vatten rätt ordentligt och det som gjorde att de fick leva upp lite den här säsongen var just att det var deras sista. Då är säsongens nykomling desto mer intressant. Baldwin Jones dyker upp som Martinez ersättare och blir ett bra komplement till Greg som han får som partner. Greg som är lite som vi alla, lite otränad, lite slarvig och så vidare. Nu blir han partner med Baldwin som är vältränad, lång, stark och någon som de flesta kvinnorna vänder sig efter. Spelet mellan de två funkar väldigt bra och han känns som en bra ersättare för Martinez.

När det gäller Andy och Danny så börjar även samspelet mellan dem bli bättre och bättre. Danny är fortfarande den svagaste partnern Andy haft men det blir bättre. Hans neurotiska plockande med gem tas till nya höjder och det står väldigt klart att han är en ung man med problem. En annan ung man med problem är Theo, Andys son, som efter ett läkarbesök befaras ha leukemi. Det behöver inte vara så men utsikterna ser inte helt bra ut. Om det är så illa som Andy befarar får vi dock inte veta förrän i säsong åtta.

Ett bildgalleri bjuds vi på.

1. Danny Sorenson härstammar från Norge vilket nämns några gånger under säsongen.

2. 22 avsnitt är det i säsong sju.