Tom Hanks stora genombrott

När detta skrivs är Tom Hanks i princip hetare än någonsin med finfina insatser i "Captain Phillips" och "Saving Mr Banks". För dryga 25 år sedan var han också het, men som en renodlad komiker. "Big" blev hans chans att visa upp ett större register och det resulterade i hans första Oscarsnominering (av totalt fem - än så länge).

Filmen handlar om 12-årige Josh (David Moscow) som ledsnar på att vara liten. På ett nöjesfält hittar han en mystisk spelmaskin där man kan få en önskan i uppfyllelse om man klarar spelet. Josh önskar förstås att han vore större och nästa morgon är han plötsligt i 30-årsåldern (spelad av Hanks), vilket inte är helt problemfritt. Hans mamma tror att han är en inbrottstjuv eller kidnappare och han flyr fältet. Hans bästa vän Billy (Jared Rushton) förstår dock att Josh är Josh och tror att lösningen är att leta rätt på spelmaskinen igen och önska sig tillbaka.

Det blir inte helt lätt och Josh flyttar tillfälligt till New York där han sedermera får jobb på ett leksaksbolag och avancerar hastigt från dataoperatör till testare. Ett perfekt jobb för ett barn. Men i takt med att jakten på spelmaskinen drar ut på tiden försvinner barnasinnet och Josh blir allt mer vuxen. Kvar i verkligheten finns ett par oroliga föräldrar som undrar vad som hänt deras son och en bästa vän som ser sin kompis förvandlas till en vuxen kontorsråtta. Josh måste välja om han ska vara vuxen utan barndom eller bli barn på nytt med hela livet framför sig.

"Big" är ju tveklöst en charmig klassiker som håller väl än i dag. Tom Hanks är helt klart övertygande som barn i vuxen kropp och utan hans insats är det svårt att föreställa sig att filmen hade blivit den stora succé den faktiskt blev. Filmen hyllades av både kritiker och publik och spelade in en bra bit över 100 miljoner dollar. Penny Marshall blev i och med det den första kvinnliga regissören att tjäna in över 100 miljoner dollar på en film.

Det känns inte riktigt som det görs filmer av det här slaget längre. Kombinationen av familjefilm och komedi som varken blir barnslig, överdriven eller beroende av billiga poänger. Kanske är det därför filmen fortfarande håller.

Utgåvan innehåller en förlängd version som faktiskt är avsevärt längre än bioversionen. Hela 26 minuter mer finns det att se. I grova drag kan man säga att det extra som finns är ren karaktärsutveckling. Om man som jag ser den längre versionen kan man hoppa över de borttagna scenerna eftersom de och lite till är det som ingår in de där 26 minuterna. Scenerna finns dock med mumliga introduktioner av Penny Marshall.

Till bioversionen finns det en "audio documentary" att slå på, det vill säga ett kommentarspår antar jag men kanske inte riktigt inspelat som ett sådant, där manusförfattarna pratar om filmen. Jag hoppade över detta, men däremot antar jag att de säger ungefär samma saker som i den korta featuretten "Big Beginnings" där de, tillsammans med producenten James L. Brooks pratar om hur idén till filmen uppstod och hur den utvecklades till ett manus.

Denna featurette kompletteras av en som skildrar lite om inspelningen och skådespelarna och regissören. Som överkurs finns en kortare film om folk som testar leksaker. Måttligt intressant. En "Hollywood Backstories"-special ger ungefär samma information som de två featuretterna redan presenterat, och den lilla nyhetsnotisen om premiären på filmen är inte så mycket att orda om.

Inget av extramaterialet är pinfärskt. Det är gjort i samband med ett tidigare DVD-släpp 2006-2007 och Tom Hanks medverkar enbart i intervjuer gjorda i samband med filminspelningen.

1. Trots den stora succén och att Tom Hanks och Penny Marshalls karriärer tog fart, blev det inte lika lyckat för de båda manusförfattarna. Gary Ross har visserligen haft viss framgång och både skrivit och regisserat "The Hunger Games" men Anne Spielbergs karriär verkar ha tvärdött efter filmen. Hennes IMDB-profil tar slut i och med "Big".

2. Tom Hanks kunde ursprungligen inte göra huvudrollen och Robert De Niro fick den i stället, vilket innebar vissa justeringar i manuset. Men när De Niro och filmbolaget inte kom överens om lönen klev han av och Tom Hanks blev återigen aktuell när hans schema tillät filmen. Andra skådespelare som testat eller blivit erbjudna rollen var Sean Penn, John Travolta, Dennis Quaid, Harrison Ford, Albert Brooks och Gary Busey.

3. Ordet "fuck" nämns vid ett tillfälle. I Australien och England klipptes det bort.

ANDERS JAKOBSON (2014-03-09)