Väl koreograferad och godkänd action

Den så ofta kritiserade Keanu Reeves kliver med "Man of Tai Chi" in i en ny roll, nämligen den som regissör. Detta är alltså hans debut bakom kameran och även om det kanske inte är någon prisvinnande eller historiskt omvälvande insats måste jag ändå säga att han gjort sitt jobb fullt godkänt. Givetvis gör han även en roll i filmen, men inte huvudrollen. Den görs i stället av Tiger Chen.

Han spelar en karaktär som också heter Tiger Chen (eh...), en talangfull Tai Chi-student under utveckling av sin erfarna mästare. Till sin mästares missnöje använder Tiger sin Tai Chi som en fajtingstil i matcher, och lyckas vinna på ett sätt som beskrivs som "hårt, på ett mjukt vis". I samband med detta blir han upptäckt av Donaka Mark (Reeves) som ser Tiger som den optimala deltagaren i hans diaboliska underjordiska spel. Tiger vet inte alls vad han givit sig in i och lockas av både pengarna och möjligheterna att bli en allt bättre fajter. Men så småningom börjar han inse att Donaka styr hans liv totalt, och att hans utveckling nu påverkas av två olika mästare. Vem av dem är det som vägleder honom rätt egentligen och hur kommer han att kunna utnyttja sin fulla potential?

Precis som i de flesta filmer av liknande slag ebbar allting ut i scen efter scen med fajtingsekvenser. Det blir lite enahanda, men det är samtidigt väl koreograferade scener som verkar förlita sig på vad som är fysiskt möjligt att göra. Till slutfajten blir det dock ett stilbrott och det blir lite "wire-fu" som genast känns mindre intressant.

Filmen berättas på både kinesiska och engelska, vilket jag inte ser något fel i, men när det omotiverat blandas blir det mest märkligt. Ett tydligt exempel är en dialog mellan en polischef och en driftig poliskvinna som jobbar hårt för att avslöja Donakas dunkla förhållanden, där chefen plötsligt drar några meningar på engelska. Lite i samma anda har Donaka en underhuggare som verkar göra allt för att vara så amerikansk som möjligt, vilket visserligen förmodligen ligger i karaktären snarare än i skådespelaren.

"Man of Tai Chi" är en godkänd actionfilm. Man har sett både bättre och sämre filmer. Grunden med en sökande hjälte som hamnar mitt emellan två olika men snarlika influenser är dock intressant och för de som gillar snygg martial arts-koreografi är filmen rekommenderad.

1. Tiger Chen ser faktiskt ut lite som en kinesisk Kenau Reeves.

2. Det är intressant att fajterna är så blodfattiga. Det är först när det gäller på liv eller död som man får se lite blodvite och skador efter alla slag och sparkar.

3. Budgeten sägs vara 25 miljoner dollar. I USA spelade filmen bara in 100 000 dollar på biograferna. Bäst har filmen gått i Kina där dryga fyra miljoner dollar dragits in. Fortfarande väldigt långt kvar till break-even...

ANDERS JAKOBSON (2014-05-05)