Mörk film om familjen

Mikael Persbrandt spelar Thomas Jacob, en berömd sångare som kommer från LA till Danmark för att spela in en ny skiva. Han är ursprungligen från Danmark även om han pratar svenska flytande, eller kanske inte. Kanske var han bara där och jobbade när hans dotter blev till… Det klargörs aldrig riktigt. Hur som helst, han återvänder till Danmark och kontaktas genast av sin dotter som han inte har någon som helst relation till. De brukar ses någon gång när han är i Danmark, men det är allt. Oftast för att hon vill låna pengar av honom. Det vill hon även den här gången. Till ett hus påstår hon. Men vi märker snart att så inte är fallet. Hon är fast i knarkträsket och det är dit pengarna går.

Med sig har hon också sin son, Thomas barnbarn, Noah. Thomas har otroligt svårt för andra människor och framförallt barn. Det spelar ingen roll att det är hans barnbarn. Ganska snart återkommer dottern och meddelar att hon måste åka på rehab för att inte få sparken från sitt jobb. Hon blir borta i sex veckor och Thomas är den enda som kan se efter Noah. Motvilligt går han med på att göra det och det ska visa sig bli mer än han räknat med.

"En sång från hjärtat" är en riktigt mörk film och om ni tänker på de amerikanska filmerna där någon får ett oväntat barn på halsen och allt blir så där lustigt och de gör bort sig och alla skrattar kommer ni snart inse att det ni får här är något helt annat. Thomas är inte någon som barn vill vara hos. Thomas vill inte ha barn i sin närhet och detta visar han. Han har svårt att känna med Noah och hans problem och han tar verkligen inte hand om honom.

Och till en början tycker man väldigt illa om Thomas för att han agerar som han gör. Men allt eftersom filmen rullar på så inser man att han kanske inte vet bättre. Han hade själv en tuff uppväxt och blev ofta slagen av sin egen far. Nu när han själv helt oväntat behöver agera ansvarsfull vuxen har han ingen aning om hur man gör.

Persbrandt spelar som sagt en musiker och till utseendet kan jag inte låta bli att jämföra honom med Ulf Lundell. Han påminner väldigt mycket om honom. Och dessutom sjunger han här. Inte speciellt bra, men han sjunger. Röstmässigt är det kanske inte så farligt men i kombination med de rätt dåliga låtarna blir detta inte ljuvlig musik i mina öron. Filmen är dock väldigt bra. Mörk och dyster men väldigt bra.

1. Det blir en väldig blandning av språk i filmen. Danska, svenska och engelska.

2. Kanske är det inte så konstigt att Thomas påminner om Ulf Lundell, Lundell är ju trots allt Persbrandts svärfar.

3. Sofus Rönnov är väldigt bra som Noah.