Plåtnicklas är tillbaka i modern skrud

Det var väl bara en tidsfråga innan vi skulle få en remake av "RoboCop". Den är ju den typen av film som bara skriker för att bli omgjord med modern teknik och nu är den här. Man har dock ändrat några saker i handlingen. Den här gången är det visserligen ett mordförsök som gör att Alex Murphy blir RoboCop men nu är det en bilbomb i stället för en sadistisk gangster. Båda får dock samma resultat, Murphy blir dödligt skadad och enda sättet att rädda honom är att förvandla honom till en maskin. Tidigare promotade man filmen med att han var 50% människa, 50% maskin och 100% polis. Den är gången är han typ 10% människa och 90% maskin.

Han blir dock effektiv och om man bara drar ner hans mänsklighet tillräckligt för att han inte ska behöva fundera innan han agerar så fungerar han perfekt. Dessutom är han den mänskliga version av robotar som människorna i USA vill ha. Man vill nämligen inte släppa ut robotar på gatorna men finns det lite mänsklighet så verkar det vara okej och den mänskligheten tillför Murphy. Och naturligtvis är det en samvetslös man som vill sälja RoboCop samtidigt som vi har en doktor och en familj som vill bevara Murphy.

Jag tycker "RoboCop" är riktigt bra. Visst, det finns en del meningslöst pangpang med i filmen men även om det ibland känns lite för överdrivet och långt så fyller det ändå en viss funktion i filmen så man står ut. Som Murphy/RoboCop ser vi Joel Kinnarman som jag personligen tycker går från klarhet till klarhet. Han kan agera, han kan prata engelska och han klarar av att ha huvudrollen i en storfilm. Hans läkare spelas av Gary Oldman som alltid är bra och Michale Keaton spelar Raymond Sellar, mannen som vill sälja robotarna som ska patrullera gatorna. Vi ser även Samuel L. Jackson som Pat Novak, en TV-programledare som starkt förespråkar robotarna.

Vi får alltså en stark ensemble, ett helt okej manus och en massa action. Detta blir enligt mig en mycket bra "RoboCop" och nu var det visserligen ett tag sedan jag såg originalet från 1987 men som jag minns den så föredrar jag den här versionen.

Inte mycket här tyvärr. En Omnicorp produktannons, lite borttagna scener och en trailer. Borde ha funnits hur mycket som helst…

1. Hugh Laurie och Clive Owen var påtänkta som Raymond Sellar innan rollen gick till Michael Keaton.

2. Sean Penn tackade nej till rollen som Pat Novak. Känns som om det hade blivit en helt annan karaktär om han fått rollen…