Humor och drama som fastnar

"Orange is the New Black" är en Netflix-serie som i stil med "House of Cards" släpps säsongsvis. Det vill säga alla 13 avsnitten släpps samtidigt och man får titta i sin egen takt. Om det kan man ju tycka vad man vill men jag vill nog hävda att det till 95% är positivt. Det jag saknar lite är väntan till nästa avsnitt. Den där tiden då man far runt på nätet och letar efter en trailer för nästa avsnitt och när man väl hittar den sitter och analyserar och funderar på vad detta betyder för kommande avsnitt. Det saknar jag men förutom det är jag bara positivt inställd till att få alla avsnitten på en och samma gång. Det blir lite som att inhandla en DVD-box med alla avsnitten.

I "Orange is the New Black" träffar vi Piper Chapman som är en framgångsrik kvinna som just ska till och gifta sig med sina drömmars man. Det är bara ett litet problem. Hon ska nämligen precis avtjäna ett 15 månader långt fängelsestraff för en smuggling som hon gjorde sig skyldig till för tio år sedan. Och det är denna fängelsevistelse som serien handlar om.

Till en början är Piper riktigt bortkommen och gör alla misstag man kan tänka sig men ju längre hon sitter inne desto bättre lär hos sig spelets regler. Hon lär sig hierarkin bland fångarna, vem man absolut inte ska bråka med och vem man kan göra som man vill med. Hon lär känna fängelsepersonalen och inse att en del inte är så trevliga som man först tror medan andra är precis så otrevliga som man befarar första gången man träffar dem. Bland personalen är det framförallt Sam Healy (hennes handläggare), John Bennett (vakt) och George "Pornstach" Mendez (vakt) som utmärker sig. På gott och ont.

Bland fångarna finns det många som utmärker sig men framförallt finns Alex Vause där. Det var Alex som Piper jobbade för när hon åkte fast och nu visar det sig även att det var Alex som tjallade på henne. Det är alltså Alex fel att Piper sitter där hon sitter, om man inte räknar in att hon faktiskt begick ett brott, och nu tvingas de leva sida vid sida. Men trots allt Alex gjort kan Piper inte bortse från att de under en period älskade varandra…

Jag gillar "Orange is the New Black". Det är en riktigt välgjord och intressant serie. Till en början har jag lite svårt att avgöra om det är en komedi eller ett drama men jag kommer rätt snart fram till att det är lite av båda. Och det är bra för hade det enbart varit ett drama hade det förmodligen blivit ett ganska så mörkt sådant. Nu blandas det hela upp med lite humor och det är precis vad som behövs. "Orange is the New Black" är också en av de serier som fastnar. Jag kommer på mig själv med att gå och tänka på den i flera dagar efter att jag sett färdigt säsongen. Det är ett riktigt bra betyg!

Vi bjuds på fyra dokumentärer som alla går igenom hur serien spelades in och hur det fungerar i fängelset och det är riktigt intressant. Att det dessutom blandas upp med kommentarer från verklighetens Piper, Piper Kerman, gör det bara ännu bättre. Vi får även lite gag reels där skådespelarna gör bort sig.

1. Serien bygger på Piper Kermans upplevelser när hon satt i fängelse för just smuggling. Hur väl verkligheten och serien stämmer överens ska jag låta vara osagt… Åtminstone tills jag läst hennes bok "Orange Is the New Black: Mitt år i ett kvinnofängelse" som är nästa bok jag tänker ta mig an.

2. Laverne Cox som spelar transsexuella Sophia har en tvillingbror som spelar Sophia innan hon blev kvinna.

3. "He's not an eggplant, he's retarded" är slutet på ett skämt som vi hör tre gånger under säsongen. Vi får dock aldrig höra hela skämtet.

HANS-ÅKE LILJA (2014-07-01)