Snuskkungens krig mot yttrandefriheten

Det finns flera "porrkungar" och en av dem är Larry Flynt. Den rullstolsbundne amerikanen är än i dag, vid 71 års ålder, fortfarande aktiv som ansvarig utgivare av Hustler. Men den gamle snuskgubben är inte enbart känd för att ha publicerat porr i 40 år, han är även känd för att ha stått emot censur och slagits för yttrandefriheten, vilket avklaras i den 18 år gamla "The People vs. Larry Flynt" i regi av Milos Forman.

Larry spelas av Woody Harrelson och börjar redan i väldigt unga år att tjäna pengar på andras behov genom att bränna sprit på potatis. 20 år senare driver han ett antal Hustler-klubbar där män kan dricka finare sprit och samtidigt titta på mer eller mindre avklädda tjejer. Verksamheten går så där och Larry börjar publicera ett nyhetsbrev som sedermera leder fram till tidningen Hustler. Hans bror Jimmy (Brett Harrelson) står stadigt vid hans sida och det gör även strippan Althea (Courtney Love) som lyckats få en speciell plats i hans hjärta.

Hustler gör snabbt succé med drar även till sig protester och stämningar som Larry får hjälp av advokaten Alan Isaacman (Edward Norton) att mota bort. Men Larrys tid i rampljuset gör också att utsätts för ett mordförsök när en krypskytt skadar honom så illa att han blir förlamad i nederkroppen. Trots att livet förändras för Larry minskar inte lusten att vara en nagel i ögat på det rena och korrekta.

Även om man å ena sidan kan se "The People vs. Larry Flynt" som en vanlig biografifilm över en ganska kontroversiell person är filmen å andra sidan en viktig politisk kommentar om censur och yttrandefrihet och hur mycket det kan krävas av en person att kämpa för detta. Trots det var det många som missuppfattade filmen 1996 och avfärdade den, oftast utan att se den först, som en glorifiering av pornografi.

Harrelson är mycket bra i huvudrollen. Den är något av en milstolpe i hans karriär. Mest imponerande är han i den senare hälften av filmen efter att Larry skjutits. Harrelson utvecklar karaktären något enormt, och samma sak kan sägas om Love som är väldigt bra i filmen. Hon är perfekt i rollen som blir bara trasigare och trasigare ju längre filmen går.

Det var kul att se om filmen. Den håller fortfarande en hög klass och är nu i finfin HD verkligen värd att se om, eller se för första gången om så är fallet.

Extramaterialet är tydligt taget från en tidigare DVD-utgåva. Det gör denna utgåva till ett plikttroget släpp på blu-ray snarare än något extraordinärt. Om två år fyller filmen 20 år och det borde kanske firas med något nyproducerat. Alltså skulle man ha väntat lite med släppet.

De två featuretter som ligger med är dock gjorda sju år efter filmen, men känns på grund av sin taskiga kvalitet betydligt äldre. Men de är bra komplement till filmen. Den första är av making of-karaktär och betar av hur och varför filmen gjordes, med intervjuer, bilder från inspelningen och även auditionfilmer. Den andra filmen är en dokumentär om Larry Flynt gjord samtidigt som egentligen berättar exakt samma story som långfilmen, men med de verkliga personerna.

Utöver detta finns det två bortklippta scener med kommentarer om man så önskar och några tv-spottar.

1. Brett Harrelson är Woodys riktiga bror, och har en ganska begränsad meritlista. Lite lustigt för han gör ett bra jobb i filmen.

2. Courtney Love var lite lätt instabil när filmen skulle göras, så där så att inget försäkringsbolag ville försäkra henne. Milos Forman hittade till slut ett, men avgiften var för hög för att filmbolaget skulle ta kostnaden. Det blev till slut Forman, Harrelson, Love och filmens producenter som själva la ut pengarna för försäkringen.

3. Harrelson och Forman nominerades för Oscars men vann inga. Inför galan utsattes filmen för en märklig antikampanj vars avsändare förblev okänd.

ANDERS JAKOBSON (2014-06-28)