Dags för rond två

Andra säsongen tar vid där första slutade och Piper sitter nu i isolering efter misshandeln av Doggett som avslutade förra säsongen. När hon väl släpps ut blir hon förflyttad utan att få veta varför eller vart. Det visar sig dock att hon bara förflyttats tillfälligt för att vittna mot den knarksmugglare som hon och Alex jobbade för. Alex vill dock att hon ska ljuga och säga att hon aldrig sett honom för om han släpps fri trots hennes vittnesmål finns det ingen eller inget som kan skydda henne.

Samtidigt blir Pipers förhållande med Larry sämre och sämre. De gör slut, försöker igen och gör slut igen. Larry har svårt att förlåta Pipers otrohet med Alex och Pipers chanser att ställa saker till rätta är begränsade av var hon befinner sig.

Vi får även se en del nya karaktärer under säsongen. Bland annat Vee Parker som redan suttit inne och nu är tillbaka. Hon har en historia med Red och de är inte glada att se varandra. Vi träffar även Brook Soso som är en otroligt irriterande ny fånge som till en början tyr sig till Piper. Förutom dessa nya inslag handlar säsongen mycket om fortsättning på det som påbörjades i säsong ett och tillbakablickar. Vi får se många karaktärers historier och anledningar till att de sitter inne, vilka de var innan och vad de begått för brott. En del allvarliga medan andra är mer oskyldiga. Man lyckas väva ihop deras historier med nutiden på ett riktigt bra sätt.

Det enda som bekymrar mig lite är att Pipers historia hamnar lite i skymundan den här säsongen då mycket handlar om hennes medfångar och jag antar att det är nödvändigt för att hålla serien fräsch och levande men lite saknar jag Piper i vissa avsnitt. En annan sak är att jag får känslan av att man hittat på mer till den här säsongen än den första. Det är mer saker som känns otroligt att de är baserade på saker som faktiskt hände när Piper satt inne. Mer påhittade för att få saker och ting att hända i serien. Jag säger inte att det är något dåligt men det tar bort lite av känslan av att det är baserat på Piper och vad som hände när hon satt inne.

Andra säsongen är dock precis som första riktigt bra och jag ser redan fram emot mer för föga oväntat har serien fått okej på en tredje säsong och förutom att återse alla karaktärerna hoppas jag på att man även blir lite mer tydliga på hur mycket tid Piper har kvar på sitt straff. Det nämns åtta månader under säsongen men det är lite svårt att få en tidsuppfattning. Något som förmodligen är avsiktligt för att man ska kunna hålla serien igång så länge man så önskar.

Fyra dokumentärer bjuds vi på och vi får höra från skådespelarna och se hur man spelade in serien. Hur den påverkat alla inblandade och hur författarna tänkte när de skrev avsnitten. En extra intressant sak är att man får se den riktige Piper vandra runt i kulisserna och kommentera hur det ser ut jämfört med hur det såg ut på riktigt. Helt okej extramaterial.

1. Jag sökte upp Uzo Aduba som spelar Crazy Eyes på IMDB och hon ser rätt annorlunda ut privat.

2. Jag saknar Pornstache i säsong två där han medverkar sparsamt men nu säger rykten att han kommer att dyka upp i säsong tre igen.

3. Sista avsnittet i säsong två är 90 minuter långt.