Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

"Kill your darlings" är en av de tråkigaste filmerna jag sett på länge. Under första 70 minuterna händer det i stort sett ingenting. Sen sker ett mord och sen är det lite mer fart under de sista 20 minuterna, men filmen är fortfarande otroligt långsam och händelselös och hade det inte varit så att jag skulle recensera den hade jag stängt av efter en halvtimme.

Filmen är baserade på verkliga händelser och handlar om tre unga författare Allen Ginsberg, Jack Kerouac och William Burroughs som förs samman av ett mord. Det som händer efter 70 minuter av ingenting. Under detta ingenting som föregår det får vi lära känna personerna och vi får veta att Allen har en mor som är galen, en far som vill umgås med en annan kvinna och att han vill skriva. Han börjar på universitet och träffar Jack och William. Tillsammans är de trötta på samhället och bestämmer sig för att revoltera. En revolt som innebär att bryta sig in på läroverket och byta ut inglasade klassiska böcker mot mindre korrekta böcker.

I rollerna ser vi framförallt Daniel Radcliffe som Allen och Michael C. Hall som Lucien Carrs före detta älskare. Lucien är för övrigt också föremålet för Allens kärlek även om Allen inte riktigt vill erkänna att han dras till män till en början. Men tyvärr lyckas dessa två skådespelare inte lyfta filmen. Hall är bra medan Radcliffe mest ser ut som en blandning av en tidig 1900-tals Harry Potter och en 1950-tals Clark Kent (Stålmannen).

Men som sagt är filmens största problem att den är så långsam och även om det ibland kan vara bra att ge tittaren tid att lära känna karaktärerna tas just detta till en oanad nivå här. Välj en annan film.

1. Konstigare karaktärer än dessa får man leta efter och det får mig att tvivla lite på att det faktiskt är baserat på vad som verkligen hände.

2. Daniel Radcliffe syns här i en sexscen med en man.

3. Michael C. Hall lyckas faktiskt få en att glömma att han är "Dexter" här.