Snyggt men med några frågetecken

Ewa (Marion Cotillard) flyr med sin syster Magda (Angela Sarafyan) till New York för att starta ett nytt liv. Planen går dock i kras då Magda blir inlagd i karantän med tuberkulos och Ewa blir sänd för deportering. Ewa får dock hjälp av Bruno (Joaquin Phoenix) och får stanna i landet. Desperat efter pengar för att rädda sin syster börjar Ewa jobba för Bruno som prostituerad. Hennes enda hopp om att slippa ut från prostitutionen kommer när hon träffar Brunos kusin Orlando (Jeremy Renner). Bruno, som föraktar Orlando, blir dock mer på sin vakt och snart blir Ewas tillvaro om än värre och hennes dröm om att rädda sin syster blir allt mer avlägsen.

"New York Immigrant" är en snyggt uppbyggd film där vi får följa en kvinnas kamp för att rädda sin syster. Ewa offrar sig själv och sin tro för sin systers skull, men hon gör det med viss ovilja. Denna ovilja är det som gör hennes karaktär trovärdig. Genom hela filmen försöker hon hitta en annan väg, men hennes sista utväg blir hela tiden att stanna hos Bruno. Hon hatar Bruno, men så länge han är den enda länken till sin syster är hon nästan beskyddande över honom.

Den Oscarbelönade Marion Cotillard gör en strålande insats som Ewa. Även Joaquin Phoenix visar sig från sin bästa sida i rollen som Bruno. Hans karaktär ska vara elak, men trots det finns det något i Phoenix spel som gör honom så mycket mer än den där elaka pimpen. Många gånger finns mina sympatier hos honom.

Det stora problemet i filmen är egentligen början samt relationen mellan Bruno och Orlando. I början förstår jag inte riktigt Brunos val att hjälpa Ewa. Enda förklaringen vi får är att han blir förälskad i henne, men det känns svårt att köpa att en man bli kär genom att snabbt se en kvinna och planera hur han ska få henne. Sen är det relationen mellan Bruno och Orlando som till viss del förklaras, men som ändå inte riktigt får ett slut. Kanske är det för att Joaquin Phoenix och Jeremy Renner spelar så bra att karaktärerna får ett djup som inte är tänkt, eller så finns det något mellan karaktärerna som aldrig förklaras. När filmen är slut vet jag fortfarande inte riktigt vem av dem som egentligen är den goda eller onda.

Överlag är dock "New York Immigrant" sevärd. Ett drama som utspelar sig i det förflutna, men som ändå kan lära oss något i dag om den ständiga frågan om feminism och kvinnoförtryck.

Finns inget.

1. Marion Cotillard, som är fransyska, pratar flytande polska i filmen. Hon lärde sig samtliga polska repliker under två månader.