Snyggt men för enkelt och inte kul

Lagom till att den senaste Disney-producerade storfilmen "Malificent" som bäst förbereder sig för att komma ut på hemmamarknaden släpps den tecknade klassikern "Törnrosa" från 1959 i en tillputsad version. Det är dock inte riktigt fråga om någon jubileumsutgåva i och med att det är 55 år sedan filmen gjordes - vilket visserligen är värt att uppmärksamma - utan det känns mest som filmen släpps nu för att "Malificent" kommer. Malificent är nämligen (det engelska) namnet på den onda fén i sagan.

Den här sagan, möjligen skriven på 1300-talet, är ganska enkel och tar bara 75 minuter att berättas i Disneys utförande. Ett kungpar har väntat länge på att få ett barn och har nu äntligen givit liv åt prinsessan Aurora. En lycklig dag i kungariket och de tre goda féerna kommer med beskyddande gåvor. Aurora får skönhet, en sångröst och... Innan den tredje fén kan ge sin gåva dyker den onda fén upp och lägger en ytterst specifik förbannelse över barnet: på sin 16:e födelsedag ska Aurora sticka sig på en slända och dö! Den tredje goda fén kan inte radera förbannelsen men väl förändra den och Aurora ska hamna i djup sömn i stället för att dö om hon sticker sig.

Kungen beordrar omedelbart att alla sländor i riket eldas upp och de tre féerna ger Aurora en tryggad uppväxt genom att ta hand om henne långt bort från den onda fén och alla andra som kan hota henne. Men trots detta blir det ändå så som den onda fén ville - Aurora sticker sig på sin 16:e födelsedag och faller i sömn och den enda som kan rädda henne är den prins hon förälskat sig i.

Filmen berättas delvis med sång där det är sådana där klassiska Disney-körer som automatiskt ger en påtaglig julkänsla. Det är helt sjukt, men så är det. Det spektakulära med filmen är att den är gjord i en ordentlig widescreen. Ration är extrastora 2.55:1 vilket ger gott om plats för bakgrundsillustratörerna att breda ut sig med snygga målningar. Så här i HD blir det förstås extra snyggt och jag får negativa rysningar av att tänka på vilka hemska fullframe-versioner som kan ha släppts av filmen tidigare.

Men samtidigt är det också det enda jag verkligen gillar med filmen. Storyn är alldeles för enkel och filmen är inte speciellt kul. Disney har gjort bättre sagor, och jag ser i stället fram emot att se hur sagan tacklats i "Malificent".

Efter att ha gjort lite research står det klart att den här utgåvan motsvarar den "platinum edition" som kom 2008 i USA, det vill säga till filmens 50 års-jubileum. Trist nog ska en "diamond edition" släppas när som helst, vilket gör att just denna utgåva känns aningens förlegad även om det är en fin utgåva hur som helst.

Höjdpunkten är kommentarspåret med Pixars John Lasseter, filmvetaren Leonard Maltin och Disney-animatören Andreas Deja. Det går att slå på som ett vanligt kommentarspår eller som "cine-explore" där det presenteras information picture-in-picture. Det är riktigt intressant att ta del av och det är mycket matnyttigt angående filmen som man får veta.

Det är väl i och för sig det enda som jag ser som en bestående behållning. En halvtimmeslång "kortfilm" där bilder av Grand Canyon visas tonsatt av en suite av Ferde Grofé ligger med på skivan. Denna visades tillsammans med långfilmen på bio, vilket känns som en lite märklig mix, men det handlade mest om att kortfilmen presenterades i samma widescreen-format. Läckra bilder, men inte samma sak som att se Grand Canyon på riktigt - vilket jag har gjort.

Resten är inte mycket att lägga tid på. "Dragon Encounter" beskrivs som "spel" men är som ett first person shooter-spel där man inte får göra något. En snygg dataanimation av den onda féns fängelsehåla där inslaget drar nytta av blu-ray-ljudets alla möjligheter. Någon musikvideo med en låt från filmen i nyinspelning av någon amerikansk tonåring finns med, samt alla andra låtar ur filmen med sing-along-möjligheter. Och så prinsessfakta att trycka igång om det lockar.

1. Det här med att Malificents förbannelse är så otroligt specifik roar mig. Om hon hade velat att prinsessan skulle dö hade hon väl kunnat klara av det på ett mer effektivt vis omedelbart i stället för att värpa fram värsta Dr Evil-planen, eller?

2. För att vara en hjälte är prins Philip tämligen anonym. Ingen karaktärsuppbyggnad alls, vilket hade varit ett självklart faktum om filmen hade gjorts i dag.

3. Däremot är den onda fén desto bättre utvecklad, och riktigt snyggt designad. En av de mest effektiva skurkar utseendemässigt som Disney producerat.

ANDERS JAKOBSON (2014-09-28)